Autoverkopen op het laagste niveau sinds 1969

In Nederland worden dit jaar slechts 380.000 auto's verkocht, zo luidt de prognose.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het Leidse kennis bureau voor de autobranche, Aumacon, stelt zijn prognose voor de autoverkopen op de Nederlandse markt voor het jaar 2014 neerwaarts bij naar een niveau van 380 duizend nieuwe auto’s (was 410.000). Als deze verwachting uitkomt, is dit het laagste jaaraantal sinds 1969. De afgelopen tien jaren werd een jaargemiddelde van 478 duizend gerealiseerd.

Als reden voor de aangepaste prognose geeft Aumacon-directeur Clem Dickmann: &;Wij hadden meer verwacht van het gestage herstel van het consumentenvertrouwen en de verwachte extra impulsen vanuit de gebruikelijke ervangingsvraag - 2010 en 2011 waren immers relatief goede jaren voor de autoverkoop. De effecten van deze impulsen blijken echter te gering.&;

Volgens Dickmann zijn de oorzaken voor de vraaguitval naar auto’s structueel van aard. &;De rol die de auto in ons leven speelt is tanende. Zowel als vervoermiddel als in de rol van statusattribuut is de auto minder belangrijk aan het worden.&; Dit lijkt een typisch Nederlands verschijnsel, want de nieuwverkopen in Belgie lagen zo’n 40 procent hoger dan in Nederland en er staan in België drie premiummerken in de merken top-10 (NL: geen).

Het zwaartepunt van de Nederlandse markt schuift in 2014 weer verder op richting de kleinere auto’s. Ruim tweederde van alle autoverkopen komt dit jaar voor rekening van modellen uit het A-, B- en C-segment. Het C-segment (geholpen door diverse hybride-auto’s) wordt nipt het grootste autosegment. De afzet van hybride - auto’s zal dit jaar niet in de buurt van het niveau van vorig jaar (ruim 43 duizend stuks) komen.  Met totaal 35 duizend stuks is dit jaar één op de elf nieuwe auto deels elektrisch aangedreven. Daarnaast zullen in 2014 ongeveer 2.500 volelektrische auto’s worden verkocht; pakweg een gelijk aantal als vorig jaar.

Begin juli maakte Aumacom de best verkochte merken in het eerste halfjaar van 2014 bekend. Dit waren Volkswagen (21.038 stuks), Renault (16.379), Peugeot (15.020), Opel (12.688) en Ford (11.743). De populairste modellen waren de Volkswagen Golf, de Renault Clio en de VW Up.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie