Dat blijkt uit onderzoek van Upstream en Ovum.
Samsung zag dit jaar een lichte daling in populariteit onder consumenten in de opkomende markten (zoals Brazilië, Nigeria, Vietnam, India, Saudi-Arabië): van 32 naar 29 procent.
Apple steeg juist van 21 naar 32 procent.
Eerder was Nokia hét merk in opkomende markten, maar staat nu op derde plaats.
Hoewel de iPhone 5c (in september 2013 gelanceerd) mede is ontwikkeld voor prijsbewuste consumenten in die opkomende markten, is dat niet zozeer in de cijfers terug te zien.
De 5c kan Apple wel in het algemeen hebben geholpen, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS verkopen veel landen deze telefoon niet tegen een lager bedrag in combinatie met een abonnement, waardoor de 5c nog altijd relatief duur is.
Liever de 5s
Degenen die wel geld hebben, kopen dan liever de 5s.
Eigenlijk moet Apple dus een nog goedkopere iPhone voor deze markten ontwikkelen, aldus Bloomberg.
Hoewel het merkimago van Apple positief werkt, is het op korte termijn onvoldoende om Samsung in de verkopen te overtreffen. Want dit merk maakt goedkopere telefoons en bijproducten die veel meer consumenten zich kunnen veroorloven.
Maar het kan dus wel zo zijn dat als consumenten in de opkomende markten meer geld tot hun beschikking krijgen, ze een iPhone gaan kopen.
Eerder dit jaar werd al bekend dat Apple marktaandeel van Samsung afsnoepte.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!