Alleen dan kunnen ze het financiële tijd keren, zeggen enkele technologie- en merkenexperts tegen MarketingWeek.
De lagere winst in het eerste kwartaal van dit jaar baart een beetje zorgen.
Concurrentie van Androidmerken als Samsung is één van de boosdoeners.
Ken Segall, ooit verantwoordelijk voor de 'Think Different'-campagne en de iMac zegt tegen MarktingWeek dat dat het merk en product van Apple zo nauw met elkaar zijn verbonden, dat de producten de oorzaak zijn van de mindere winst. Apple moet volgens hem bewijzen dat Apple nog steeds in staat is nieuwe categorieën te ontwikkelen, en niet met de zoveelste update van tablet of iPhone te komen.
'Kom met een horloge, een tv of een nieuwe iPhone-familie', zegt hij. De iPhone 5 door de iPhone 5s te laten opvolgen, daarmee laat je zien dat het niet een echte update is.’
Samsung rent op dit moment rondjes om Apple’s marketing, zegt hij. Ook in hun advertentieuitingen hebben ze de aanval op Apple geopend. Daarnaast is het merk aanwezig bij de Superbowl, de Oscaruitreikingen. Ze zijn creatief bezig en mensen praten over het merk, terwijl Apple het op de oude manier blijft doen.
Ije Nwokorie, managing director van brand consultancy Wolff Olins, stipt een ander hekel punt aan, namelijk dat Apple geen open organisatie is en in deze tijden van sociale media is geslotenheid geen goede zaak. 'Geen "oude rockers" op het podium die een verhaal vertellen over het nieuwste product, maar meer delen men aan een conversatie met consumenten. Niet zeggen: kijk eens hoe slim wij zijn.’
De perceptie van Apple gaat nu langzaam richting negativiteit, dus moeten e marketeers van het merk aan de slag en doen zoals ze ook zeiden: ‘Think Different.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!