Ambachtelijke producten van A-merken niet geloofwaardig

Bijna driekwart van de Nederlanders vindt ambachtelijke producten van A-merken niet geloofwaardig. Dat blijkt uit de Foodmonitor van Intomart GfK en Food for Food.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Reclames op tv leunen nu sterk op de claim ‘ambachtelijk geproduceerd’. De pastasaus wordt door Italiaanse mama’s in de plaatselijke keuken met de hand geroerd en de ambachtelijke rookworst van Unox is met zorg bereid, net als vroeger. Reden genoeg voor Food for Food om eens te peilen bij de Nederlandse consument of ze de ambachtelijk gepromote producten van A-merken geloofwaardig vinden.

Ruim 70 procent van de respondenten vindt het (helemaal) niet geloofwaardig dat deze producten ambachtelijk gemaakt worden. 22 procent is neutraal over deze stelling. Ambachtelijk verkoopt blijkbaar wel, maar het hoeft niet waar te zijn. De consument is hierin niet consistent. Hij koopt producten die als ambachtelijk gepromoot worden, terwijl ze dat niet zijn en hij dat ook niet gelooft.

De ambachtelijke (marketing) trend staat recht tegenover de ontwikkelingen in de technologie, maar ook recht tegenover dat wat de consument geloofwaardig acht. Natuurlijk maakt de consument een economisch keuze, gebaseerd op prijs, kwaliteit (smaak) en beschikbaarheid.

En natuurlijk vergoelijkt de consument de marketing met de gedachte dat het door de producent bedoeld is als “net zo lekker als ambachtelijk gemaakt”. Maar Food for Food stelt dat het goed is om te weten dat de consument aan de marketingclaims niet zo veel waarde hecht, omdat ze het blijkbaar niet geloofwaardig vinden.

Kijk voor de complete uitslag en de exacte vraag van het onderzoek op http://www.foodforfood.info

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie