Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie en is in Nederland doodsoorzaak nummer vier. Eén op de vijf Nederlanders krijgt dementie. Alzheimerpatiënten verliezen dagelijks grip op de werkelijkheid en verliezen hiermee ook controle over hun eigen leven. En daar zijn bijna alle Nederlanders (91%) bang voor, zo blijkt uit onderzoek van Alzheimer Nederland onder 500 respondenten tussen de 40 en 65 jaar.
De organisatie hoopt met de campagne de dementieproblematiek bij het brede Nederlandse publiek invoelbaar te maken, om meer mensen te mobiliseren in de strijd tegen dementie en een oplossing te vinden voor voorkoming en genezing van de ziekte.
“De zorg voor mensen met dementie staat nu al onder druk. Dit vooruitzicht is een horrorscenario omdat het aantal patiënten explosief zal stijgen, onder andere door de vergrijzing. Daarom moet er een structurele oplossing voor dementie komen, te beginnen met aandacht voor de ziekte,” aldus Gea Broekema, directeur Alzheimer Nederland.
Hoe voelt het om in de schoenen te staan van iemand met dementie en de grip op de werkelijkheid te verliezen? Als start van de campagne zijn willekeurige passanten op straat met een verborgen camera geconfronteerd met dementie. Zij worden aangesproken als ‘oude bekenden’, wat direct resulteerde in verwarring. Even verliezen zij grip op de werkelijkheid, net zoals Alzheimerpatiënten dagelijks ervaren. De campagne bestaat naast deze guerrilla video uit een tv-commercial en printuitingen.
campagnespot:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!