Niks gewonnen en toch door de magische grens van 1 miljard dollar. Nieuwe contracten met adidas en Chevrolet en een ongekende televisiedeal stuwden Manchester United naar de eerste plaats in de Brand Finance Football 50. Britse clubs doen het in die ranglijst sowieso heel goed: zes van de tien meest waardevolle voetbalmerken is Brits. CL-winnaar Barcelona is daarin slechts zesde, Nederlandse clubs spelen qua merkwaarde een marginale rol op het internationale podium.
PSV stijgt
De waarde van Spaanse clubmerken nam over de breedte iets toe, maar dat staat in geen verhouding tot de sprong die Britse clubs maakten. Opvallend is vooral het wegzakken van Duitse merken: Acht clubs, inclusief de voormalige nummer 1 Bayern daalden in de ranglijst. Alleen Borussia kwam als nieuwkomer de lijst binnen. Het merk Ajax is in waarde gedaald: van 149 naar 145 miljoen dollar. Daarmee daalden de Amsterdammers van een 16e naar een 25e plaats. De waarde van het merk van landskampioen PSV steeg juist: van 59 naar 86 miljoen dollar. Toch zakte het een plaatsje naar 46.
De top 10 en hun merkwaarde in miljoenen dollars
1 Manchester United 1,206
2 Bayern Munich 933
3 Real Madrid 873
4 Manchester City 800
5 Chelsea 795
6 FC Barcelona 773
7 Arsenal 703
8 Liverpool 577
9 Paris Saint-Germain FC 541
10 Tottenham 360
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!