Aan de slag met data in het MKB: 4 adviezen

Hoe big zijn big data in het MKB?

[gastblog, door Ron Augustus] Nederlandse mkb-ondernemingen die hun zakelijke beslissingen baseren op de uitkomsten van big data-toepassingen, zijn bijna tweemaal zo vaak positiever over hun financiële toekomst als mkb-bedrijven die niet vertrouwen op uitkomsten van big data-analyses. Dat bleek uit een onderzoek dat Microsoft in samenwerking met Ipsos MORI liet uitvoeren onder 6.200 mkb-werknemers en 482 beslissers in twintig landen, waaronder Nederland. Het onderzoek liet ook zien dat datagedreven mkb’ers vaker verwachten in het komende jaar met nieuwe producten of diensten te komen (42 tegenover 37 procent).

Over big data bestaan in het mkb wellicht nog misverstanden of vooroordelen. Het zou gaan om enorme volumen data die met peperdure tools worden geanalyseerd en in fraaie rapporten weergegeven. Dat kan natuurlijk, maar het hoeft niet. Ook een kapper of slager kan met klantgegevens aan de slag en meer omzet genereren als hij of zij bijvoorbeeld weet wie zijn of haar beste klanten zijn. Die zijn te benaderen met speciale acties of aanbiedingen.

De juiste mindset

Het gaat om je mindset als mkb’er. Het gaat erom dat je actief zoekt naar manieren om met de data die je binnen je bedrijf verzamelt, aan de slag te gaan. Denk om te beginnen aan de volgende voorbeelden: ik noemde net al klantgegevens. Daar is, zoals gezegd, veel informatie uit te halen, waar je iets mee kunt doen. Benader verschillende groepen actief op basis van data met relevante aanbiedingen, lever extra service en verhoog daardoor de klantloyaliteit. Het onderzoek liet zien dat van de ondervraagde Nederlandse mkb-bedrijven die vertrouwen op het gebruik van data, zestig procent zich succesvol richt op het werven van nieuwe klanten. Bij de bedrijven die niet gebruik maken van data, ligt dat percentage op slechts 33 procent. Verder geven datagedreven ondernemingen vaker aan bestaande relaties goed te kunnen onderhouden: zestig procent, tegen 44 procent van de bedrijven die dat niet doen.  

Train je medewerkers

In de tweede plaats is het verstandig om medewerkers te trainen in het omgaan met data. Slim omgaan met techniek en data kan helpen bij het zien van kansen en mogelijkheden, en bij het nemen van de juiste beslissingen. Ons onderzoek liet zien dat 48 procent van de Nederlandse datagedreven mkb-ondernemingen gebruik maakt van technologie om de productiviteit te verhogen, tegen 22 procent van de bedrijven die geen inzicht heeft in data. Ook zijn ondernemingen die vertrouwen op data, vaker geneigd om te zeggen dat technologie ervoor heeft gezorgd dat de werknemersvaardigheden erop vooruitgingen (55 procent tegen 41 procent). Dat zijn duidelijke cijfers.

Innoveren

Tot slot kun je data gebruiken om nieuwe producten, diensten of bedrijfsmodellen te initiëren, waardoor je een voorsprong kunt nemen op je concurrenten. Van de op data vertrouwende mkb’ers in Nederland is 64 procent ervan overtuigd dat digitale technologie hen helpt innovatiever te zijn, tegenover 59 procent van de bedrijven die data niet in hun voordeel gebruiken. Bedenk dat het grootste hotelbedrijf ter wereld – Airbnb – zelf geen kamers heeft, en het grootste handelsbedrijf – Alibaba – geen voorraden aanhoudt. De mensen achter deze bedrijven zagen kansen om met technologie nieuwe modellen te bedenken, die een enorme groei laten zien.

Durf te experimenteren

Veel mkb’ers zien zeker mogelijkheden om meer te doen met hun data. Het ontbreekt hen echter vaak aan de juiste kennis en skills. Daarom is het belangrijk én stapsgewijs te werk te gaan én te experimenteren. Daarbij is het raadzaam de volgende vier adviezen op te volgen.

  • Maak de stap naar cloud computing. Dan heb je geen zorgen meer over veiligheid, beheer, updates en patches, en houd je tijd over voor de zaken die er echt toe doen.
  • Bewaar zoveel mogelijk data en probeer trends te ontdekken en ideeën op te doen, bijvoorbeeld in klantdata.
  • Zorg voor een up-to-date website. Die is hét visitekaartje van je bedrijf. De site moet actueel, relevant en responsief zijn.
  • Durf te experimenteren. Stel je bijvoorbeeld voor wat een killer-app zou zijn voor jouw bedrijf.

Begin klein en bouw alles langzaam op. Rome is ook niet in één dag gebouwd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie