De roze wijk van Tilburg wekte woede bij een deel van de Nederlandse pers. NRC Handelsblad, de NOS en Omroep Brabant dat een reportage aan de wijk wijdde, stuurden boze brieven aan de PvdA-burgemeester Peter van Noordanus. NOS en NRC beoordeelden het optreden van de burgemeester als volstrekt onaanvaardbaar. Van Noordanus moest toegeven dat hij de impact van de pr-stunt had onderschat en bood excuses aan.
Pr-hoaxes, we hebben er verschillende gezien de afgelopen jaren, en meestal leidde het tot pissige reacties van de pers. Het lijkt een manier om snel en flink te scoren, maar uiteindelijk keert het zich meestal tegen de bedenkers ervan. Meestal, maar niet altijd.
Bassie krijgt een baby
Zes jaar geleden beweerde een vrouw zwanger te zijn van Bassie, van Adriaan. De Telegraaf en andere media berichtten over de faux pas van de clown, die de ‘dagen van zijn leven had’. Het bleek een stunt te zijn voor Ohra en de opmaat naar een commercial waarin Bassie naast een jong stel woont waarvan de vrouw bevalt van een baby met rood piekhaar en een clownsneus.
Clowns eisen meer zendtijd
Clowns, je blijft erom lachen. Drie jaar geleden kondigde de Federatie Nederlandse Clowns aan te gaan demonstreren in Hilversum, Amsterdam en Den Haag voor meer zendtijd. ‘Op televisie is wel ruimte voor zuipende jongeren, mensonterende pijnspelletjes en Amerikaanse series, maar voor eersteklas clowns-entertainment is geen plaats.’ Het bericht werd onder meer overgenomen door Powned en de Volkskrant. Het bleek om een pr-stunt van de zender Comedy Central te gaan, dat een nep-woordvoerder inzette.
Het Budget Bejaardenhuis
Goed voor een PR Award in de categorie stunt, hoewel dat niet zonder discussie was. Ondernemer Aad Ouborg ('Ondernemen is entertainen') kondigde plannen aan om het gevangeniscomplex De Koepel in Breda te verbouwen tot een goedkoop bejaardenhuis. Een speciale website inclusief video deden het nieuws behoorlijk echt lijken. Ook hier de inzet van een zogenaamde woordvoerder, die bezwoer dat het niet om een grap ging. Dat was het wel, het bleek een pr-stunt te zijn van Delta Lloyd. De pensioenverzekeraar wilde Nederlanders wakker schudden om kritisch naar hun pensioen te kijken.
Verfilming boek hotel Sofia
Regisseur Jean van der Velde zou een roman van Arthur Umbgrove verfilmen, Hotel Sofia (Atlas Contact). Dat was de boodschap van een persbericht, waarin ook gemeld werd dat Van de Velde al met de opnames bezig was, met onder meer Thomas Acda. Vrijwel alle media namen het over, net zoals het vervolgbericht dat Jean van de Velde (De kleine blonde dood en All Stars) stopte met de productie van Hotel Sofia omdat de film het nooit zal halen bij het boek. Van een verfilming was echter nooit sprake, het betrof een pr-stunt van de schrijver.
De Grote Donorshow
De moeder aller pr-hoaxes in Nederland. In 2007 organiseerde BNN De Grote Donorshow waarin een zieke vrouw een nier zou weggeven aan een nierpatiënt. Ze zou in de show een keuze maken tussen drie doodzieke mensen. Kijkers konden meedoen door via sms hun voorkeur aan te geven. Er ontstond grote commotie voorafgaand aan de uitzending, waar ook veel buitenlandse media op afkwamen, waaronder Reuters, Associated Press en CNN. Het leverde duizenden nieuwe donoren op.
CoolCats inruilactie
Nog een televisie-hoax, dit keer van het Vara-programma RamBam. Het gaf zich uit voor een mediabureau dat namens Coolcat optrad, en verspreidde een persbericht over een ludieke inruilactie van CoolCat: nieuwe kleding voor oude. Het leverde ook zogenaamde citaten van Coolcat-topman Roland Kahn, die minister Ploumen opriep ‘jurkjes’ bij te dragen. Redacteur Economie Barbara Rijlaarsdam van NRC was een van degenen die het ongecheckt overnam. RamBam wilde via de actie een statement maken over de werkomstandigheden in textielfabrieken in Bangladesh. Coolcat wilde de uitzending van RamBam verbieden, omdat Kahn er nogal boude uitspraken in deed.
De Next Max Havelaar
Een persbericht van Max Havelaar op het moment dat dit dat 25 bestond, november vorig jaar. Het fake-bericht was in de huisstijl van de onderneming, en meldde het nieuws dat Max Havelaar het roer zou omgooien. Fairtrade had te weinig opgeleverd en daartoe was Next Havelaar opgericht. Voor meer informatie verwees het persbericht naar www.nexthavelaar.nl. Het bleek een pr-stunt van Moyee Coffee te zijn, dat vindt dat Max Havelaar veel verder moet gaan in Fair Trade. De oprichter van Moyee plaatste diezelfde dag een opiniestuk in de Volkskrant over fair trade koffie.
Bezopen Anouk voor het songfestival
‘Ik drink nooit meer. Proost!’, grapte Anouk op haar Facebook-pagina. Daarop stond een video waarop ze nogal aan het feesten is en zich vol laat lopen met champagne. Het filmpje circuleerde op de diverse sites en werd onder meer overgenomen door de Telegraaf. Een dag later bleek dat het fake was, en onderdeel van een commercial waarin Anouk de telefoon opneemt in een hotelkamer, waar het feestje is gehouden. Op de achtergrond is te horen hoe een presentator het Eurovisie Songfestival aankondigt. Even Apeldoorn bellen.
Sociaal netwerk waar je alleen op kan als je dronken bent
Een sociaal netwerk waar je na via een biotmetrische app alleen op kan als je dronken bent. De startup LIVR (spreek in Engels uit als liver) presenteerde deze nieuwe app aan de aanwezige en gretige tech-media op het intyernationale SXSW-festival in Austin. Hoe hoger iemands alcoholpercentage, hoe meer functies er beschikbaar komen. Een morning-after 'Blackout-knop' belooft om de volgende dag al het belastend bewijsmateriaal van onbehoorlijk gedrag, inclusief foto's en gesprekken, te wissen. Een deel van de pers op het SXSW-festival trapte in de pr-hoax.
Zie ook de blog van André Manning over de pr-hoax in Tilburg: Gay Village: over de rand?