De overgrote meerderheid van de internationale marketeers vindt dat content marketing werkt. 63 procent noemt het ‘enigszins succesvol’ in het behalen van de doelstellingen, terwijl een kwart van de ondervraagden content marketing als ‘zeer succesvol’ bestempelt.
Dat blijkt uit het Content Marketing Trends report, een internationaal onderzoek onder 290 verantwoordelijken voor content marketing.
Doelen
De belangrijkste doelen van content marketing zijn het verhogen van de engagement onder klanten en het verhogen van de leads. Om dit te bereiken is er een doorlopende stroom van relevante en aantrekkelijke content nodig, maar daar doemt een probleem op.
Meest effectief
Interessant is de effectiviteit van de soorten middelen die marketeers inzetten. Inhoudelijke artikelen en case studies rekenen zij tot de meest effectieve vorm van content. Ook middelen die instant bevrediging opleveren, zoals video's en infographics scoren hoog. Video's ziojn nwel weer relatief moeilijk te produceren.
Wat wordt gemeten?
Waar kijken bedrijven naar, wat vinden ze de belangrijkste metrics? Allereerst is dat de mate van conversie, gevolgd door de kwaliteitr van de leads en als derde het verkeer op de website.
Creatie content probleem
De productie van die content, de bronnen ervan, wordt gezien als de grootste hindernis voor content marketing. 42% vindt het ontbreken van een effectieve strategie voor die contentcreatie als belangrijkste probleem.
Budgetten
Ondanks het grote belang dat content marketing wordt toegedicht, blijven de budgetten in meer dan de helft van de gevallen gelijk (44%) of ze nemen zelfs af (8%)