Een goed merkverhaal is volgens Branding Strategy Insider:
1. Relevant
Merkverhalen die niets voor mensen betekenen hebben geen enkele impact. Bedrijven moeten dus weten wat belangrijk voor hun klanten is: via traditioneel marktonderzoek, analytics, socialemedia-monitoring. Vaak betekent dit verschillende versies van hetzelfde verhaal creëren, elk aangepast aan de speciale behoeften of interessegebieden van de doelgroep.
2. Geloofwaardig
Mensen amuseren zich graag met (fantasie)verhalen uit Hollywood, maar dit gaat niet op voor verhalen van bedrijven. Als consumenten worden gevraagd te overwegen om een product of dienst te kopen, dan willen ze de waarheid horen en niet een mooi verhaaltje. Ze willen bewijs dat wat ze kopen, daadwerkelijk werkt.
3. Fascinerend
Als een merkverhaal niet het juiste publiek weet te raken en de aandacht vasthoudt, is het verhaal niet de moeite waard of wordt het op de verkeerde manier verteld. Een goede combinatie van factoren maakt een merkverhaal fascinerend en goed: onderwerp, woorden, beelden en geluid.
4. Overtuigend
Goede verhalen zorgen er niet alleen voor dat mensen geïnteresseerd raken. Ze motiveren– voor bedrijven betekent dit dus dat consumenten iets zullen kopen. Mensen raken niet door één factor overtuigd, het zijn vooral woord en beeld die een dominante rol spelen in het maken van een verbinding – emotioneel, verstandelijk of beide – waardoor klanten tot actie overgaan.
5. Tijdgebonden
Storytelling voor marketingdoeleinden is niet te vergelijken met literatuur- of filmklassiekers. Het moet op het juiste moment gebeuren, in een periode dat een consument er behoefte heeft. Juiste info is dus nodig wanneer een (potentiële) klant een aanschaf overweegt, de context en de informatie die hij nodig heeft om de beslissing te nemen.
6. Begrijpelijk
Een merkverhaal heeft zeker een goede boodschap nodig wil het klanten inspireren en aanzetten tot een aankoop. Maar het zal nooit goed werken als de doelgroep moeite heeft om de boodschap te ontcijferen. Welk medium maakt niet uit: de storytelling moet logisch zijn.
7. Informatief
De effectiefste verhalen van bedrijven onderwijzen, informeren en verschaffen inzicht in zaken waar mensen waarde aan hechten. Zulke verhalen hebben een zweem van autoriteit of geloofwaardigheid (zoals onderzoeksresultaten) waar de vertellende bedrijven profijt bij hebben.
Door het publiek iets te vertellen wat het nog niet wist (maar wel moet weten) kan een onderneming gezien worden als een plek waar mensen hulp kunnen vinden als het gaat om een bepaalde persoonlijke, professionele of zakelijke uitdaging.
8. Authentiek
Mensen, of het nu zakelijke kopers zijn of consumenten, hebben er een hekel aan te worden bedot. Ze mijden ondernemingen die volgens hen oneerlijk of onbetrouwbaar zijn. Dus als bedrijven willen dat hun merkverhalen een positief effect op hun doelgroep hebben, moeten ze ervoor zorgen dat de verhalen juist zijn, en nog belangrijker, trouw zijn aan de essentie van het bedrijf.
(bron Branding Strategy Insider)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!