Eerst maar een leeswijzer: het gaat om Amerika, dus wellicht dat de getallen in Nederland wat afwijken. Toch stemt het hoopvol dat de professionals in communicatie zich erg gecommitteerd voelen aan het vakgebied.
Erg betrokken
In een onderzoek van PRWeek werd aan communicatieprofs gevraagd hoe committed ze zijn aan hun vak. En dat is hoog.
Bijna driekwart van de Amerikaanse pr-profs geeft aan erg te hechten aan het vak. Een derde van de totale pr-populatie bestaat uit een soort van positieve vakidioten en geeft zichzelf zelfs het allerhoogste cijfer voor commitment.
13 procent van de vakbroeders staat neutraal tegen het vakgebied en zou het zo voor een ander kunnen inwisselen. 15 procent werkt er wel in maar heeft weinig met het communicatievak.
Kansen op ontwikkeling
Er is wel een risico voor het blijven van de betrokkenheid, en dat zijn de kansen tot verdere ontwikkeling in het communicatievak. Nog niet de helft (48%) van de Amerikaanse commprofs meent dat er meer dan genoeg kansen zijn, een kwart staat daar neutraal tegenover, terwijl 27% vindt dat er een tekort aan kansen is.
Camaraderie en erkenning
Interessant is ook de vraag waarom mensen in eventueel voor een nieuwe baan zouden kiezen en wat ze belangrijk vinden om te blijven?
De Belangrijkste reden is de camaraderie van het personeel onderling (74%) samen met de erkenning die mensen verwachten voor het goede werk dat ze doen (69%)
Opvallend hoog scoorden ook het ‘merk’ van de werkgever (56%) en de interne communicatie (53%).