1: Schat je Brand op waarde
Als jij de kracht van je Brand niet ziet, dan ziet de klant het ook niet. Een merk wordt pas waardevol, als je er waardevol mee omgaat. Simpel. Laat dus letterlijk zien dat je om je merk geeft. Zorg voor kwalitatief hoogstaande visuele uitingen. Zet je logo niet op een pen die snel kapot gaat. Want als dat zo is, dan geeft de gebruiker jou de schuld... en niet de pen. Zorg voor tasjes die niet snel scheuren. Laat je Billboards niet te lang hangen zodat ze niet verkleuren... Details... It's all about the details!
2: Neem een huisstijlhandboek
Een Brand heeft vaak verschillende ontwerpers voor zich werken. En alle ontwerpers hebben één eigenschap gezamenlijk: ze zijn stronteigenwijs. Trust me, I know... Ze geven graag hun eigen draai aan een visuele uiting. Dodelijk! Voorkom dit door een helder huisstijlhandboek te maken. Heldere regels maken heldere Brands.
3: Verander je logo subtiel
Meegaan met de tijd is natuurlijk essentieel. Voor je het weet ben je een mammoet in een wereld vol olifantjes. Helaas zijn de aanpassingen aan een logo soms zo groot dat de doelgroep er echt aan moet wennen. Dat kost tijd... en tijd is duur. Een redesign zou moeten zijn als een opfrisbeurt en geen extreme make-over. Kijk maar eens naar het label van Heineken. Daarvan zijn de aanpassingen subtiel. De verandering zie je pas goed wanneer je het logo in een reclame uiting van 25 jaar geleden bekijkt. Dan zie je dat die versie herkenbaar en typerend is voor die tijd.
4: Zorg voor een passende pay-off
Een pay-off vertelt over waarom een product of dienst onmisbaar is. Die moet dus kraakhelder zijn. De oude pay-off van Philips 'Let's make things better' zegt dus eigenlijk: koop nog niets, want we werken aan een betere versie. De nieuwe pay-off 'Sense & Simplicity' is zo vaag, dat die inwisselbaar is. Het zou ook op een verzekeringsmaatschappij kunnen slaan. Zorg dus voor een goede pay-off. Een pay-off die uitlegt waarom je doet wat je doet. De Pay-off van Philips zou eigenlijk moeten zijn 'Let's make life easier'. Want Philips wil ons leven beter en gemakkelijker maken. Toch?
5: Val op door kwaliteit
Opvallen klinkt heel positief. Maar dat is niet altijd zo. Stel je voor: er staan vijf advocaten op een rijtje. Allemaal keurig in pak. En allemaal met een keurige stropdas. Maar één van deze advocaten draagt een Scooby-Doo-stropdas. Die valt zeker op. En je vergeet hem waarschijnlijk ook niet zo snel. Maar zou je deze advocaat inhuren? Ik niet. Opvallen is goed, als je daarmee bedoelt 'boven de anderen uitsteken'. Dat is iets anders dan opvallen. Dus natuurlijk vind jij als Brand dat je beter bent dan de anderen. Dan moet je boven de anderen uitsteken. En dan word je gezien.
6: Vier je verandering!
En als je dan toch een grote re-branding doet, omdat je eigenlijk je merk een beetje te lang heb verwaarloosd... dan moet je wel een flinke Branding-stap maken. Wanneer je dit doet zonder aanleiding, dan vraagt de doelgroep zich af..."Waarom"? Maar als je je visuele verandering koppelt aan een event of er een feest van maakt, dan valt het anders. "Tien jaar Studio Buffalo, tijd voor een nieuw logo."
7: Plemp niet zomaar je logo erop
Het woord Branding komt uit het Wilde Westen. Cowboys vingen wilde buffels, of koeien, en wilde laten zien dat het beest van hen was. Dus even een heet brandmerk in het dier... en klaar. Dat kan je ook met je logo doen. Je plempt je logo erop en klaar.
Maar als je een logo ergens op plakt... dan heb je nog geen eigen uiting. De uiting zelf bestaat ook uit onderdelen. Deze onderdelen hebben dus ook een visuele stijl. De fotografie, de typografie en de 'tone of voice'. Al deze elementen zijn onderdeel van je Brand. Gebruik ze consequent... zo wordt je Brand ijzersterk.
Groet van Armijn
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!