De functie van contentmarketeer of contentmarketingmanager verenigt twee werelden die communicatie als gemeenschappelijk ankerpunt hebben. Dat verhindert echter niet dat er ook wel enkele kloven gapen tussen de wereld waar goede teksten of video’s ontstaan en de wereld waar goede marketing heerst. Of anders: schrijven en vermarkten zijn twee aparte disciplines en de contentmarketeer moet het beste van beide verenigen. De contentmarketeer moet beschikken over een goede talentenmix.
Een contentmarketeer is een creatieve marketeer die zoals elke marketingprofessional de behoeften van zijn doelgroep kent, maar tegelijk ook sterke feeling heeft met hoe die doelgroep(en) content consumeren om in die behoeften te voorzien. Dat is een basisvaardigheid die bij elke goede contentmarketeer aanwezig moet zijn en het maakt niet uit of die contentmarketeer binnenshuis of bij een externe specialist aan de slag is. Daarnaast is een contentmarketeer een duizendpoot, een spin in het web dat vasthangt aan marketing, aan communicatie, aan redactie, aan HR, aan sales en zeker ook aan business. Toch moet de contentmarketeer niet over alle skills die eigen zijn aan deze afdelingen beschikken. Het geheim zit hem in de juiste mix.
Dit moet een contentmarketeer kunnen
1. De contentmarketeer kent taal en beeldtaal
Een goede contentmarketeer kan zich vlot schrijvend en sprekend uitdrukken in de taal waarin zijn onderneming content wil verspreiden. Dat betekent bedreven zijn in spelling, zinsbouw en grammatica, maar ook in het inschatten wat goede foto’s of videomontages inhouden. Is dat geen werk voor gespecialiseerde journalisten, copywriters of regisseurs? In essentie wel, maar wie van hun métier geen kaas heeft gegeten, is niet in staat om hen een degelijke en gefundeerde briefing (in functie van de contentmarketingstrategie) te bezorgen. Contentmarketingmanagers moeten precies daarom ook goed kunnen communiceren: ze moeten intern en extern helder kunnen verwoorden in welke richting het contentschip moet varen. En ze moeten dit goed kunnen overdragen aan de meest uiteenlopende afdelingen.
2. De contentmarketeer verzoent multimediale strategie en dito management
Strategie is de overkoepelende krachtterm van een contentmarketeer. Weten waar de business van een onderneming naartoe fietst, is één ding. Die wetenschap moet de contentmarketeer echter ook kunnen verzoenen met de behoeften van de doelgroep (al zou dat in de beste bedrijven een haast organische gebeurtenis moeten zijn) en met de mogelijkheden die uiteenlopende paid, owned en earned media bieden. Daarom moet de contentmarketeer als strateeg een uitstekende manager zijn die content gericht op de juiste platformen kan verspreiden.
3. De content marketeer analyseert en becijfert elke click
Niet alleen omdat in de C-suite enkele mensen sterk aandringen op return, maar ook omdat hij wil weten wat aanslaat en wat niet. Dat is de reden waarom contentmarketeers goed overweg moeten kunnen met het pak analyses en cijfers dat (digitale) contentmarketing oplevert. Google Analytics is het thuis van de content marketeer, maar ook andere tools en bekende softwarepakketten hebben al snel geen geheimen meer. De content marketeer heeft ook het vermogen om op basis van die info zijn visie op content en strategie te herzien.
4. De content marketeer is een creatieve avonturier
De doorbraak van digitale contentmarketing ligt slechts enkele jaren achter ons en dat betekent dat de paden nog lang niet platgereden zijn. Een gezonde dosis zin voor avontuur en voor het uitproberen van nieuwe invalshoeken is een vereiste. De ideale contentmarketeer weet wanneer hij veiligheid moet inbouwen en voelt aan wanneer het kan lonen om een risico te nemen. Een portie creativiteit om nieuwe ideeën dynamisch en aantrekkelijk te maken, komen in dat kader meer dan van pas.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!