Het is weer die tijd van het jaar. Overal verschijnen lijstjes met trends voor het nieuwe jaar. De komende weken verzamelen we de belangrijkste digital marketing en analytics trends voor 2020 voor je.
Trend 1: Personalisatie
Het probleem met marketing zoals dat vandaag bestaat, is dat 95% van je bezoekers nooit een klant zal worden. Je hebt dan een conversiepercentage van 5%, dat is als je geluk hebt. De kans is groot dat 97%+ van je bezoekers nooit een conversie genereren.
De belangrijkste reden is niet dat je marketing slecht is of dat er alleen maar slecht verkeer naar de website wordt gehaald. De voornaamste reden is dat het bericht die zij te zien zijn krijgen niet bij elke bezoeker past. Maar door personalisatie kun je meer van je bezoekers omzetten naar klanten.
Een eenvoudig voorbeeld hiervan is Bol. Wanneer je naar deze webshop gaat, kennen ze je patronen en weten ze wat je meestal koopt, zodat ze producten kunnen laten zien waarvan zij denken dat dat die ook wel interessant voor je kunnen zijn. En het werkt! Als ik me bij Bol aanmeld, zie ik boeken en speelgoed, want dat koop ik het meest. Ik koop nooit hondenvoer (wat slim is omdat ik geen hond heb), dus ik zie nooit advertenties voor hondenvoer.
Personalisatie is dé sleutel tot een succesvolle campagne
Marketing wordt een spel van personalisatie. Nu de advertentiekosten en zelfs de algemene marketingkosten stijgen, heb je eigenlijk geen andere keuze dan uit te zoeken hoe jij personalisatie het beste in kunt zetten. En tegenwoordig is dit wat consumenten verwachten. Dit onderzoek toont zelfs aan dat 79% van de consumenten zich gefrustreerd voelen als de inhoud die zij bekijken niet op hen is afgestemd.
Volgens Gartner zal tegen 2020 minstens 90% van de online adverteerders marketingpersonalisatie in een of andere vorm gaan gebruiken. En tegen 2021 zal er een aanzienlijke toename zijn van volledig gepersonaliseerde websites.
Personalisatie is dus volgens deze partijen de sleutel tot een succesvolle digitale marketingcampagne in 2020.
Dit citaat zegt het allemaal. Dit is een van de redenen waarom bedrijven en marketeers je bij je voornaam aanspreken wanneer je deze in je e-mails ziet.
Het is uiteindelijk het beste hulpmiddel voor het verhogen van conversies, en dit is de reden waarom sommige marketeers het al tientallen jaren gebruiken om hun marketinginspanningen te verbeteren.
De voordelen van gepersonaliseerde marketing
Eén onderzoek toont aan dat gepersonaliseerde e-mailcampagnes 29% hogere e-mail open rates en 41% hogere click-through rates ontvangen dan traditionele e-mails zonder enige vorm van personalisatie.
Dat betekent dat als je personalisatie nog niet hebt uitgeprobeerd, je veel voordelen op tafel laat liggen. Hier zijn enkele redenen waarom:
Het primaire voordeel van gepersonaliseerde marketing is de controle om een specifieke groep klanten te bereiken. En door gebruikersgegevens te verzamelen uit lijstsegmenten, enquêtes of onderzoeken, ben je beter gepositioneerd om relevantere en effectievere e-mailcampagnes te creëren voor een doelgroep op basis van hun koopgewoonten, interesses en gedrag.
Als je doelgroep bijvoorbeeld van films en algemeen entertainment houdt, kun je verwijzingen naar popculturen insluiten bij het verzenden van je e-mails, het maken van blogberichten of zelfs in je opt-in-formulieren voor een meer gepersonaliseerde ervaring.
Deze en meer 2020 trends:
https://neilpatel.com/blog/marketing-trends/
https://www.cardinaldigitalmarketing.com/blog/12-digital-marketing-trends-and-innovations-for-2020/
Auteur: Amanda van der Linden
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!