Wat maakt sommige nieuwe producten succesvoller dan andere?
In het metaonderzoek zijn 24 voorspellers van de performance van nieuwe producten in vier categorieën (product-, bedrijfsstrategie-, bedrijfsproces- en marktkenmerken) onderzocht. Alle categorieën zijn vertegenwoordigd in de tien voorspellers die volgens het metaonderzoek (gemiddeld) het meest van invloed zijn op het succes van nieuwe producten:
- Productvoordeel (superioriteit en/of differentiatie ten opzichte van concurrerend aanbod);
- Product voorziet in klantenbehoeften;
- (Waargenomen) technologische geavanceerdheid van het product;
- Timing om de markt te betreden met het nieuwe product;
- Voor het nieuwe productinitiatief ingezette human resources en onderzoeks- en ontwikkelingsresources;
- Vaardigheid waarmee het bedrijf activiteiten voorafgaand aan de productlancering uitvoert;
- Marketingvaardigheid van het bedrijf;
- Vaardigheid van het bedrijf in het gebruik van technologie in het nieuwe product;
- Vaardigheid waarmee het bedrijf het product lanceert;
- Marktpotentieel (de verwachtte groei in klanten(vraag)).
Dat voorspeller-performancerelaties kunnen variëren, is volgens de onderzoekers het gevolg van verschillende meetfactoren (bijvoorbeeld gebruik van multi-item versus single-item schalen, subjectieve versus objectieve performancemetingen) of contextuele factoren (diensten versus goederen, Aziatische versus Noord-Amerikaanse markten).
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis<#FONT SIZE=1>Bron: journal of marketing research<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid