Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom een broodjesverkoper beter een ‘sandwich artist’ kan heten

What’s in the jobtitle?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Ergens in de jaren zeventig van de vorige eeuw werden sommige functiebenamingen, vooral die van de functies waar weinig status aan te ontlenen viel, vervangen voor alternatieven die men sociaaleconomisch wenselijker vond: zo ging bijvoorbeeld een schoonmaakster verder door het leven als ‘interieurverzorgster’.  Ook hoer en zelfs prostituee kregen een wat professionelere omschrijving: medewerker seksindustrie. Dit in een tijd dat mensen werkzaam in dergelijke bedrijfstakken nauwelijks of geen arbeidsvoorwaarden hadden, laat staan goede.

related partner content for mobile comes here

Overigens is het zo, dat als je ‘definitie interieurverzorgster’ googelt, je direct uitkomt bij ‘reinigster, schoonmaakster, schoonmaker, werkvrouw, werkster’.  Maar dat terzijde.

Op dit moment speelt het onderwerp functiebenaming weer een rol, maar vanuit een andere invalshoek en met een ander motief.

Ziekteverzuim omlaag

Amerikaans onderzoek wijst uit dat de kwaliteit van de functie-aanduiding in aanzienlijke mate een rol speelt in de waardering die medewerkers hebben voor het eigen werk. Hierdoor zetten ze zich meer in en daardoor wordt het rendement van die inzet vergroot, het ziekteverzuim gaat omlaag, enzovoort.

Vertegenwoordigers van specifieke functies werden gevraagd niet alleen na te denken over wat ze doen, maar vooral ook over de gevolgen van wat ze doen voor het bedrijf. Het zorgde ervoor dat veel medewerkers (ook zo’n woord) meer enthousiasme gingen voelen voor hun werk en er ook meer plezier in kregen met alle gunstige gevolgen van dien, voor zowel werkgever als werknemer.

Belangrijke eerste indruk

Mooie omschrijvingen leverde het onderzoek op: de broodjesverkoper bij de ingang van de metro werd een ‘sandwich artist’ en de receptioniste bij een bedrijf werd een ‘first impression director’. Tegen een klant zeggen ‘wie kan ik zeggen dat er is’ is toch heel anders dan medeverantwoordelijk zijn voor het binnenhalen van grote opdrachten dankzij die belangrijke eerste indruk.

Consultant vroegtijdige levensbeëindiging

Goed, het maken van grappen ligt voor de hand: de zwerver wordt een ‘survival specialist’, de straatveger een ‘public area harmonizer’, de huurmoordenaar een ‘consultant vroegtijdige levensbeëindiging’. Of de deurwaarder die tijdens een interview met droge ogen beweerde dat hij ‘mensen bezoekt om ze behulpzaam te zijn bij het versneld afbetalen van hun schulden’.   

In ons werk hebben we te maken met merken en dus ook met aanduidingen. Want niet alleen het merk, ook de aanduiding heeft alles te maken met onderscheid. Onderscheid maken tussen wat het ding is, en wat het ding kan betekenen voor de gebruiker.

Het is het verschil tussen stenen metselen en een kasteel bouwen.

Taal maakt het verschil. Of, beter nog: taal maakt het verschil duidelijk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in