Overslaan en naar de inhoud gaan

Voorspellen is leuk, weten is beter

Zo rond de jaarwisseling komen er steeds meer voorspellingen naar buiten. Trendwatchers en ‘deskundigen’ vanuit elke hoek doen een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bill Gates zei over voorspellingen: “Veranderingen voor de korte termijn worden overschat en voor de langere termijn onderschat.” De functie van voorspellingen over de toekomst van het vak, zijn van belang voor het voorkomen van onderschatting op lange termijn. Niet de basis voor de plannen van nu.

related partner content for mobile comes here

Een greep uit de discussie van de afgelopen tijd: wie komt er als winnaar uit de bus en ten koste van wie of wat? Netflix of NLZiet? Of toch gewoon de TV op het kastje in de woonkamer?

Aanbieders genoeg op het gebied van radio streaming, maar wat doet de consument? Gaan we betalen voor muziek en/of TV/films?
Social media, nog zoiets... Path, Snapchat, Facebook, Twitter, Instagram, Google+ en Vine: wie wint? Zeg het maar… Wie zag de val van Hyves aankomen toen we er net op zaten? Nu roept iedereen dat ze het zagen aankomen, maar doe dan die voorspelling maar eens over bovenstaande netwerken. Miljoenen mensen zaten elke dag op MSN Messenger, nu bestaat het niet meer. In muziek gingen we van LP naar CD, van MP3 naar streamen en wat gebeurt er nu? De LP wordt weer populair. Kennelijk wordt en het echt bezitten van een plaat toch gewaardeerd.

Wat feiten:
De tablet wordt meer en meer gebruikt om radio te beluisteren. Zeven procent van de radioluisteraars luistert wel eens via de tablet, in 2011 was dit nog één procent. (Bron: Intomart GfK, RAB Platforms 2013)
van Netflix NL.
Twitter groeiende network.

Laten we eens aannemen dat mediagebruik van de doelgroepen een belangrijke basis is voor de strategische keuzes en het verdienmodel cruciaal voor het overleven van mediabedrijven. Dan zijn voorspellingen mooie aanleidingen om het denken te scherpen over de te nemen beslissingen in de toekomst, maar niet voor de korte termijn. Neem radio. De feiten zijn vooralsnog gebaseerd op het marktaandeel 10+. Marktaandeel 10+. Iemand die nog een mediastrategie of merkpositionering schrijft op basis van marktaandeel 10+? Mag hopen van niet. In een tijd waar het gaat over relevantie en individueel benaderen van doelgroepen, is dit een achterhaalde manier van segmenteren.

Dan even een sprong van voorspelling naar een wens. Ik hoop dat bedrijven zich in 2014 laten adviseren door bureaus en professionals die zich baseren op feiten en doorwrocht strategisch denken. Niet door populisme of vaagheden. Voorspellen is leuk, weten is beter.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in