Overslaan en naar de inhoud gaan

Voor het eerst minder reclamegeld

Vorig jaar is in Nederland voor het eerst minder geld uitgegeven aan reclame. In 2001 werd 5 miljard euro uitgegeven aan reclame, het jaar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De daling is veroorzaakt door de economische terugval, het ontbreken van een groot sporttoernooi en het instorten van de ICT-branche. De overheid spendeerde wel veel geld aan de euro-campagne, maar dat was onvoldoende voor de mediabedrijven. Dat de mediabestedingen niet fors zouden stijgen was ingecalculeerd, maar met een daling hield de branche geen rekening.

related partner content for mobile comes here

De advertentieomzet van de dagbladen liep 84 miljoen terug tot 1,05 miljard euro. Op televisie namen de bestedingen af met 36 miljoen euro tot 695 miljoen euro, op radio daalden de reclame-inkomsten tot 240 miljoen euro, 8 miljoen minder dan het jaar ervoor. De publiekstijdschriften deden het wel goed in het afgelopen jaar: de mediabestedingen namen toe met 10 miljoen tot 421 miljoen euro.

De daling van de reclamebestedingen hoeft overigens niet te betekenen dat in Nederland minder reclame is gemaakt. Volgens eerder onderzoek zijn reclamespotjes, billboards en andere uitingen namelijk bijna allemaal goedkoper geworden. Alleen dagbladadvertenties behielden hun prijzen en bioscoopreclame werd zelfs duurder (7 procent). De VEA verwacht voor 2002 opnieuw lagere tarieven, behoudens voor buitenmedia (+3 procent) en dagbladen (+2 procent).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in