Voor het eerst minder reclamegeld
De daling is veroorzaakt door de economische terugval, het ontbreken van een groot sporttoernooi en het instorten van de ICT-branche. De overheid spendeerde wel veel geld aan de euro-campagne, maar dat was onvoldoende voor de mediabedrijven. Dat de mediabestedingen niet fors zouden stijgen was ingecalculeerd, maar met een daling hield de branche geen rekening.
De advertentieomzet van de dagbladen liep 84 miljoen terug tot 1,05 miljard euro. Op televisie namen de bestedingen af met 36 miljoen euro tot 695 miljoen euro, op radio daalden de reclame-inkomsten tot 240 miljoen euro, 8 miljoen minder dan het jaar ervoor. De publiekstijdschriften deden het wel goed in het afgelopen jaar: de mediabestedingen namen toe met 10 miljoen tot 421 miljoen euro.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe daling van de reclamebestedingen hoeft overigens niet te betekenen dat in Nederland minder reclame is gemaakt. Volgens eerder onderzoek zijn reclamespotjes, billboards en andere uitingen namelijk bijna allemaal goedkoper geworden. Alleen dagbladadvertenties behielden hun prijzen en bioscoopreclame werd zelfs duurder (7 procent). De VEA verwacht voor 2002 opnieuw lagere tarieven, behoudens voor buitenmedia (+3 procent) en dagbladen (+2 procent).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid