Overslaan en naar de inhoud gaan

Voor alles een campagne

door gastblogger Frans Reichardt van Holy Cow! Direct Communications
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

door gastblogger Frans Reichardt van

related partner content for mobile comes here

meldt deze week op haar voorpagina dat een groepje vakgenoten een campagne voorbereidt om het positivisme in ons land aan te wakkeren.
Laat me raden... Zal iets worden als "Ik ben liever positiever".

Het effect van zo'n campagne is waarschijnlijk nul, als dat al wordt gemeten, maar de initiatiefnemers hebben er in elk geval weer de vakpers mee gehaald. Met de kans op nog meer opdrachten voor grote (overheids)campagnes, die doorgaans heel veel geld kosten en blijkens onderzoeken vaak totaal niets opleveren. Ja sorry, ik ben cynisch al het gaat over de nobele bedoelingen van reclamemakers. Als er niet publicitair kan worden gescoord, is het meestal gauw gedaan.

De -campagne 'Kort lontje' al gezien of gehoord? "We hebben soms een iets te kort lontje in ons landje". Briljant. Gewoon de probleemstelling uit de briefing bombarderen tot campagnethema en klaar is communicatie-Kees.

Bij het zien en beluisteren vraag je je af of de lontjes in ons land er langer door worden. Heeft dit effect? Daar waar we ons dat altijd en bij alles wat we doen moeten afvragen, wordt dat in het reclamevak niet altijd gewaardeerd. Het is niet voor niets het enige vak waarin Lord Leverhulme (of was het John Wannamaker?) zei: "de helft van mijn reclamebudget is weggegooid, alleen weet ik niet welke helft." Dat hoor ik de directeur inkoop van Albert Heijn, om maar wat te noemen, nog niet zeggen.

Kritiek geven op beide initiatieven is trouwens lastig, want wie dat doet, heeft "een wel erg kort lontje" en loopt al gauw de kans te worden bestempeld als "niet positief genoeg". Mij zul je er dus niet over horen. ;-)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in