Vijf tips voor effectieve mobiele sociale campagne’s
[Lukas Pauka]
Facebook biedt hiervoor geen standaardoplossingen. Bureau’s dienen hiervoor mobiele versies van campagnes te ontwikkelen die draaien in de Facebook webbrowser. Hierbij loop je tegen een aantal beperkingen aan die een beroep doen op de creativiteit en vindingrijkheid van de betrokken partijen. Ik zal de komende tijd aan de hand van voorbeelden van deze zogenaamde Mobile Social Campagnes een aantal tips geven die je kunt gebruiken bij het beoordelen van je eigen campagne.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Schermindeling
Een van de meest voor zichzelf sprekende tips is dat je goed rekening moet houden met het formaat van het scherm. Ik zie regelmatig campagnes voorbij komen waar de call-to-action button verstopt zit onder de ‘fold’ en waar de gebruiker naartoe moet scrollen. Dit beperkt je conversie enorm. Zorg dat het binnen de minimale geboden ruimte direct duidelijk is waar je bent, wat je gaat doen hoe je tot actie over kunt gaan. Dit vergroot de conversie en daarmee het resultaat van je campagne.
(Screenshots van de WNF ‘Earth Hour’
en Appelsientje ‘Pluk je gezin naar Brazilië’ activatie’s)
Beperk het gebruik van tekst Het web wordt steeds visueler. Een goed voorbeeld is het redesign van Facebook waar het beeld de boventoon voert. Dat geldt ook voor platformen als Instagram en Pinterest. Binnen dit steeds visuelere web is geen ruimte voor lange verhalen. Zorg dat je de campagneboodschap of het campagnemechaniek kunt toelichten in 140 karakters, of nog liever: visualiseer het! Dit vormt een uitdaging voor het bureau en de klant, maar het is essentieel voor het maximaliseren van het campagne-effect. Daarnaast is het natuurlijk een goede oefening om tot de kern van je boodschap te komen. Sommige campagnemechanieken, zoals spelletjes hebben meer toelichting nodig. Maak dan bijvoorbeeld gebruik van een lees meer... button.
Creatief omgaan met (te lange) laadtijden Laadtijden van mobiele sociale campagnes zijn sterk afhankelijk van de context van je gebruiker. De een zal de campagne bekijken via een trage 3g-verbinding, de ander via een goede Wifi verbinding. Te lange laadtijden maken dat je gebruikers zult verliezen. Om te beginnen moet je altijd een vorm van laadprogressie tonen; een loader. Om de bounce rate verder te beperken kun je bijvoorbeeld een animatie tonen die alvast iets weggeeft van de game die je gaat spelen (voorbeeld ‘Pluk je gezin naar Brazilië’) Je kun ook de situatie op de hak nemen en er een grap over maken; ‘kwaliteit inladen neemt tijd in beslag’. Gebruikers zullen je belonen voor de moeite.
(Screenshot van de Appelsientje ‘Pluk je gezin
naar Brazilië’ activatie)
Stapsgewijze flow Dit is een oude tip uit het social mediacampagnetijdperk, maar deze is voor mobiel minstens even belangrijk: zorg voor een stapsgewijze flow van je campagne. Geef de gebruiker niet te veel opties, het liefst maar één functionaliteit per scherm. Hiermee neem je de gebruiker aan de hand, en zorg je voor een betere conversie binnen je campagne. Ik heb als voorbeeld de ‘Soepfamilie’ campagne van Unox toegevoegd. Daar zie je duidelijk dat er gekozen is voor één handeling per scherm. Wat ik ook goed vind aan deze campagne is dat er duidelijk prioriteiten zijn gesteld. De quiz, het resultaat en het delen komen eerst, daarna het uitgebreidere deelnameformulier. Daarmee laat Unox zien dat awareness creëren en het viraal delen de meest belangrijke elementen binnen de campagne zijn en dat deelname aan de prijsvraag een secundaire doelstelling is.
Alle screenshots zijn genomen met een iPhone 4s. Wil je een campagne met mij delen vermeld deze dan hieronder.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid