Verslag van derde E-recruitment seminar


Met de blik gericht op de succesvolle, Britse moeder organiseerde Totaljobs vandaag alweer het derde E-recruitment seminar.
Eerder dit jaar werd het evenement voor een eerste en tweede keer gehouden. Net als de laatste editie werden meer dan 100 vakgenoten verwelkomt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBijna een jaar geleden lanceerde Reed Elsevier de website Totaljobs.nl, tegelijk met het door YellowMind geïnitieerde Megajobs. Opeens waren er twee nieuwelingen die de concurrentie aandurfden met gevestigde namen als Monster, Nationale Vacaturebank, Stepstone, Jobtrack en Intermediair. Over de allereerste interactieve carrièresite van ons land, Jobnews, werd toen nauwelijks nog gesproken.
Om kwart over 10 vanmorgen kondigde dagvoorzitter Bert den Uijl de eerste spreker aan. René Herremans preekt, geheel in lijn met zijn eerder dit jaar verschenen boek, over het consequent doorvoeren van arbeidsmarktcommunicatie. Dus niet alleen organisatiewaarden en merkbeleving communiceren om nieuwe medewerkers te werven. Maar: onderhoud de relatie met personeel en ex-werknemers op dezelfde manier en met gelijknamige boodschap. Uit CRM en HRM ontstaat zo dus Employee Relationship Management (ERM).
Mirjam Bink ? Van der Linden blijft jammer genoeg steken op té algemene tips voor het selecteren van het meest geschikte, online wervingskanaal.
Reclameman Dinand Jansen hopte van vergijzing en verkleuring via online merken bouwen naar het managen van relaties met personeel en werkzoekenden. Zoals verwacht deed hij dit vanuit een communicatief perspectief, maar juist dat was leerzaam voor een online marketeer.
Na de lunch liet Kirstin van Loon zien wat ze in haar vijfjarig dienstverband bij UMC Utrecht heeft opgebouwd. En dat is heel wat, zo bleek uit haar presentatie en uit de prijs voor beste recruitmentsite van Nederland. Dit praktijkgeval gebruikt weblogs en videofilms om als compleet werkgeversmerk doorlopend te kunnen werven.
Dat het vandaag niet alleen om recruitment draaide, bewees de Belg Jeroen Bogaert met een actuele case over pre-screening via het web. Met een grappige vergelijking probeerde hij aan te tonen dat er een verband bestaat tussen online assessments en de kwaliteit van het wervingsproces. Niet geheel waterdicht volgens mij, maar wel interessant.
De ervaren Loek Hogenhout van Brunel besloot met de enige juiste constatering. De huidige situatie van e-recruitment is geen eindpunt, maar een vertrekpunt! En daar sluit ik me volledig bij aan!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid