Overslaan en naar de inhoud gaan

Verdere groei foodservice verwacht

De omzet in de foodservice kanalen komt dit jaar uit op 16,437 miljard euro. Dat is vrijwel exact de omzet die ook in 2003 is behaald. Dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De omzet is sinds 2001 over alle foodservice kanalen gezamenlijk, redelijk stabiel. Over een langere termijn bekeken echter (sinds 1996), is de omzet 39 procent gegroeid (van 11,8 miljard naar 16,4 miljard euro). In het onderzoek wordt geconcludeerd dat vanaf 2005 t/m 2015 (dus op langere termijn) de markt opnieuw weer flink zal groeien. Verwacht wordt dat de totale markt voor foodservice in 2015 tot 25 miljard euro zal zijn gestegen. Op dat moment zal van elke euro die de consument besteedt aan voedings- en genotmiddelen 45 procent buitenshuis genuttigd worden en 55 procent binnenshuis. Op dit moment is dat 30,1 procent.
Die forse stijging van de out of home consumptie wordt verklaard doordat de markt voor foodservice 5 belangrijke ‘drivers’ (groeioorzaken) kent, zo blijkt uit het onderzoek. En van die vijf blijken er ook in tijden van economische tegenwind (zoals nu) nog steeds vier actief te blijven: Alleen de factor consumentenvertrouwen staat nu onder druk. Dit zijn de 5 in volgorde van belangrijkheid:

related partner content for mobile comes here
  • De behoefte aan gemak en individualisering van de consumptie;
  • Economisch verstrouwen en bestedingsruimte;
  • Op de sector gerichte innovaties (meer kwaliteit en smaak in kant-en-klaar artikelen);
  • Sterke conceptmarketing en de aanwezigheid van sterke relevante formules; en
  • Sterke klantgerichtheid in de aanbiedingen (producten en services). De klant geven waar hij om vraagt. Bij het bedrag van 16,4 miljard euro omzet over 2004 zijn vijf opmerkingen te maken:
  • De omzet is beter dan verwacht. We praten ons blijkbaar te gemakkelijk een negatieve trend aan. Vooral ook omdat het in sommige sectoren inderdaad wat slechter gaat (delen van de horeca) en dat vervolgens groot in de publiciteit komt. Overigens groeit de top-10 in horeca nog steeds.
  • Andere sectoren binnen foodservice groeien. Zoals de convenience winkels en de instellingen.
  • Binnen de sector convenience is er een groot verschil binnen de tankstations. Sommige dalen door wegvallen tabaksomzet; anderen groeien weer door toename broodjes- en koffieomzet.
  • Formules groeien in elke sector. Voorbeeld: de quick service restaurants binnen horeca dalen met 2,1 procent, maar de formules daarin groeien weer met ruim 3 procent.
  • Bij de ogenschijnlijk stabiele omzetcijfers over 2004 moeten we wel bedenken dat er sprake is van inflatie. Die bedraagt rond de 2 procent. Dus in feite is er wel sprake van een kleine absolute waardedaling. Overige conclusies:
  • Het aandeel van de supermarkt met ‘gewone levensmiddelen’ loopt terug. Niet alleen verkoopt de supermarkt steeds meer non-foods, ook heeft de supermarkt steeds meer verborgen foodservice omzet en kant en klare maaltijden en take-out counters. De totale omzet van voedings- en genotmiddelen is 54,5 miljard Euro in 2004 (inclusief dus de supermarkt en de speciaalzaken).
  • De omzet in foodservice is anders dan we denken en groter dan in dit rapport staat omdat dus ook in de supermarkt een stuk verborgen omzet zit. Een schatting van die uitgezuiverde totaalomzet in foodservice is dat het 17,15 miljard Euro over dit jaar (2004) zou kunnen zijn*.
  • De laatste twee jaar staat die omzetstijging stil. Vanwege economische onzekerheid en achterblijvend consumentenvertrouwen.
  • Binnen elk kanaal zien we dat formules en concepten het altijd beter doen dan de wat anoniemere (formule-loze) verkoopsystemen. Zelfs in een dalende markt (zoals horeca) stijgen juist de Top-10 formules nog steeds met meer dan 5 procent per jaar. Dat onderstreept nog weer eens de kracht van geprofileerde concepten en een sterke (van retail afgeleide) formule-aanpak.
  • Er zit nog veel groeipotentieel bij die outlets die wel veel bezoekers krijgen, maar nog maar weinig daarvan weten te interesseren om ook voedings- en genotmiddelen te kopen. Dat is vooral het geval in het onderwijs en bij bedrijven. Afgeleide gegevens vanuit de UK en de USA maken duidelijk dat dit dan ook groeimarkten zullen worden. Het FoodService Instituut Nederland heeft voor het eerst in de geschiedenis een groot onderzoek gedaan naar de stand van zaken in de markt van ‘buitenshuis eten’ (out of home) en verwachtingsanalyses voor de komende 10 jaar gemaakt. Het FoodService Instituut Nederland is Instituut dat zich bezig houdt met Research rond verwachte ontwikkelingen in de branche en met efficiency en kwaliteitsverbeteringen. Dat doet ze primair voor bedrijven die abonnee/lid zijn van het Instituut. Die leden komen uit drie categorieën in de keten: uit fabrikanten, uit groothandels en uit outletorganisaties.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in