Overslaan en naar de inhoud gaan

Vanaf nu dagelijks online: verslag van de grootste communicatie-oorlog van het decennium

Deze presidentsverkiezingen zijn een uitgelezen kans om lessen te trekken voor communicatie en reputatiemanagement. Reden voor Timen van…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Door Timen van Haaster,strategisch communicatieadviseur MSLGROUP

related partner content for mobile comes here

Hoe leuk het ook is om de Amerikaanse presidentsverkiezingen te volgen, als communicatiedeskundige heb ik een heel andere kijk op dit fenomeen. Eigenlijk gaat het hier om de grootste communicatieoorlog van de afgelopen decennia. En alle disciplines komen daarbij om de hoek kijken: van crisiscommunicatie tot issue management. En van framing tot het managen van je stakeholders en reputatie.

Uitspraken over vrouwen
Denk aan de manier waarop Trump tijdens debatten en daarbuiten omgaat met de kritiek op zijn uitspraken over vrouwen, of hoe Clinton een belangrijke en waarschijnlijk doorslaggevende doelgroep zoals de Latino’s aan zich probeert te binden door een gematigde toon in het immigratiedebat. Voorbeelden te over.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Populisme
Daarnaast bieden deze verkiezingen een uniek inkijkje in bepalende trends die een grote samenleving zoals de Verenigde Staten beïnvloeden. Neem de manier waarop populisme daar duurzaam voet aan de grond krijgt, de innovatieve manieren om big data in te zetten voor het trekken van stemmen en het werven van fondsen. Of de grote verschillen tussen man en vrouw als het gaat om stemvoorkeur en belangrijke verkiezingsthema’s als gezondheidszorg, immigratie, economie, enz.

Spanning
Op 8 november is het zover en weten we het eindelijk: wordt het nu Hillary of Donald? Dit leek tot voor kort een gelopen race te zijn, maar met het weer oplaaiende schandaal rond het mailverkeer van Clinton en de slinkende verschillen in de peilingen, is de spanning weer terug. Nog een reden om dit van dichtbij te volgen.

Inzichten delen
Dit alles maakt van deze presidentsverkiezingen de ultieme gelegenheid om lessen te trekken als het gaat om communicatie en reputatiemanagement in de breedste zin van het woord. Dat is ook de reden dat ik sinds woensdag in Washington DC ben om mijn inzichten en ervaringen realtime te delen.

Bijkomend voordeel: ter plaatse is een kantoor van onze collega’s van Qorvis MSLGROUP, die veel onderzoek doen naar deze verkiezingen.

De de VS-verkiezingsweek gaat Timen van Haaster dagelijks in op de communicatiekant achter de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Hij besteedt in blogs en webcasts aandacht aan onderwerpen als framing, crisiscommunicatie, social media en big data. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in