Topmanagers: Imago belangrijkste drijfveer voor MVO-beleid


Zo blijkt uit de resultaten van de UPS Europe Business Monitor. Bijna de helft (49 procent) van de ondervraagde topmanagers zegt dat de behoefte om de merkreputatie en het bedrijfsimago te ver-beteren de grootste drijfveer is voor de MVO-activiteiten van het bedrijf.
43 procent van de respondenten geeft aan dat MVO helpt een bedrijf aantrekkelijk te maken voor zowel huidige als potentiële werknemers. Eén derde (33 procent) van de ondervraagden heeft het gevoel dat het ondernemen van MVO-initiatieven voor een competitief voordeel zorgt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMVO draait echter niet alleen om het imago, ook goede intenties spelen mee. Achtendertig procent van de respondenten zegt dat voor hen de behoefte om iets positiefs terug te doen voor de maatschappij één van de grootste drijfveren is. De topmanagers in Nederland blijken echter, samen met die in Frankrijk, het minst sociaal georiënteerd; een bijdrage leveren aan de gemeenschap is slechts voor respectievelijk 20 procent en 25 procent een grote motivatie.
Wet- en regelgeving in de industrie zijn ook belangrijke beweegredenen. Van alle respondenten in Europa geeft 36 procent dit aan als reden voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Voor zowel de bedrijfsleiders in Nederland (36 procent) als in Frankrijk (49 procent) vormt dit zelfs de hoofdreden voor MVO-initiatieven.
20 procent van de respondenten geeft aan MVO-activiteiten te ondernemen omdat het een trend is in de industrie. Slechts 10 procent van de topmanagers in Nederland geeft aan dat dit voor hen een motivatie is.
Opvallend is dat kritiek van NGO´s, media en publiek geen reden zijn om aan MVO te doen. Een magere 6 procent van de topmanagers in Europa geeft aan dat zij MVO-activiteiten ondernemen om kritiek van deze partijen te weerleggen. In Nederland geeft slechts 7 procent dit aan als een belangrijke stimulans.
Het blijkt dat managers in Duitsland vooral aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doen om hun reputatie hoog te houden (66 procent). Hiermee zitten zij ver boven het Europese gemiddelde van 49 procent. Ook managers in Spanje lijken het vooral te doen voor hun imago (54 procent), maar laten daarnaast zien dat hun sociale bewustzijn ook een belangrijke motivatie is; 49 procent zegt dat MVO hen helpt iets terug te geven aan de maatschappij. Managers in Italië zijn ook sociaal georiënteerd (46 procent), en een merendeel (48 procent) denkt dat MVO hen concurrentievoordelen geeft.
Voor deze zestiende editie van de UPS Europe Business Monitor werden 1.450 topmanagers uit een repre-sentatieve steekproef van topondernemingen in Europa ondervraagd. De interviews werden uitgevoerd in België (100), Frankrijk (250), Duitsland (250), Italië (250), Nederland (100), Spanje (250) en Verenigd Koninkrijk (250).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid