Overslaan en naar de inhoud gaan

Topmanagers: Imago belangrijkste drijfveer voor MVO-beleid

Goede intenties blijken minder van belang als het om MVO-beleid gaat. Imago is meestal de motivatie achter maatschappelijk verantwoord…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo blijkt uit de resultaten van de UPS Europe Business Monitor. Bijna de helft (49 procent) van de ondervraagde topmanagers zegt dat de behoefte om de merkreputatie en het bedrijfsimago te ver-beteren de grootste drijfveer is voor de MVO-activiteiten van het bedrijf.

related partner content for mobile comes here

43 procent van de respondenten geeft aan dat MVO helpt een bedrijf aantrekkelijk te maken voor zowel huidige als potentiële werknemers. Eén derde (33 procent) van de ondervraagden heeft het gevoel dat het ondernemen van MVO-initiatieven voor een competitief voordeel zorgt.

MVO draait echter niet alleen om het imago, ook goede intenties spelen mee. Achtendertig procent van de respondenten zegt dat voor hen de behoefte om iets positiefs terug te doen voor de maatschappij één van de grootste drijfveren is. De topmanagers in Nederland blijken echter, samen met die in Frankrijk, het minst sociaal georiënteerd; een bijdrage leveren aan de gemeenschap is slechts voor respectievelijk 20 procent en 25 procent een grote motivatie.

Wet- en regelgeving in de industrie zijn ook belangrijke beweegredenen. Van alle respondenten in Europa geeft 36 procent dit aan als reden voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Voor zowel de bedrijfsleiders in Nederland (36 procent) als in Frankrijk (49 procent) vormt dit zelfs de hoofdreden voor MVO-initiatieven.

20 procent van de respondenten geeft aan MVO-activiteiten te ondernemen omdat het een trend is in de industrie. Slechts 10 procent van de topmanagers in Nederland geeft aan dat dit voor hen een motivatie is.

Opvallend is dat kritiek van NGO´s, media en publiek geen reden zijn om aan MVO te doen. Een magere 6 procent van de topmanagers in Europa geeft aan dat zij MVO-activiteiten ondernemen om kritiek van deze partijen te weerleggen. In Nederland geeft slechts 7 procent dit aan als een belangrijke stimulans.

Het blijkt dat managers in Duitsland vooral aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doen om hun reputatie hoog te houden (66 procent). Hiermee zitten zij ver boven het Europese gemiddelde van 49 procent. Ook managers in Spanje lijken het vooral te doen voor hun imago (54 procent), maar laten daarnaast zien dat hun sociale bewustzijn ook een belangrijke motivatie is; 49 procent zegt dat MVO hen helpt iets terug te geven aan de maatschappij. Managers in Italië zijn ook sociaal georiënteerd (46 procent), en een merendeel (48 procent) denkt dat MVO hen concurrentievoordelen geeft.

Voor deze zestiende editie van de UPS Europe Business Monitor werden 1.450 topmanagers uit een repre-sentatieve steekproef van topondernemingen in Europa ondervraagd. De interviews werden uitgevoerd in België (100), Frankrijk (250), Duitsland (250), Italië (250), Nederland (100), Spanje (250) en Verenigd Koninkrijk (250).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in