Overslaan en naar de inhoud gaan

SWOCC: Loyale consument niet altijd ‘betrokken’

Er is geen een-op-een-relatie tussen praten over een merk (engagement) en een merk kopen (loyaliteit).
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is een belangrijke conclusie uit de nieuwste SWOCC-publicatie ‘De loyale consument’, die 11 februari 2014 is gepubliceerd.

related partner content for mobile comes here

SWOCC wil met dit onderzoek inzicht bieden in de loyale consument en daarmee aanknopingspunten voor het bereiken van loyaliteit. Voor de nieuwste SWOCC-publicatie heeft Jiska Eelen onderzoek uitgevoerd onder 950 consumenten over verschillende FMCG-merken. Een loyale consument is niet per definitie ook de consument die offline en/of online bij een merk betrokken is: er blijkt geen een-op-een-relatie tussen praten over een merk en een merk kopen. Eelen: ‘Marketinginspanningen via (digitale) media leiden misschien wel tot online actief betrokken consumenten, maar deze online betrokkenheid hangt niet sterk samen met koopgedrag. Het verband tussen kooployaliteit en offline merkengagement is juist sterker.’

Bijna een derde van de respondenten zegt loyaal te zijn aan een A-merk. Loyale consumenten kopen herhaaldelijk het merk én hebben een bewuste voorkeur voor dat merk. Overigens noemt slechts 3% van de respondenten in het onderzoek zichzelf loyaal aan een huismerk. ‘Ofwel huismerkloyaliteit is veel lager dan A-merkloyaliteit ofwel consumenten associëren merkloyaliteit (nog) niet met huismerken. Er zit voor supermarktketens in ieder geval nog veel potentie in het winnen van loyale huismerkshoppers’, aldus Eelen.

Voor marketeers die worstelen met de vraag welke metric ze moeten gebruiken om hun merken te monitoren, bevat dit onderzoek ook een geruststellende uitkomst. Het maakt namelijk niet veel uit welke metric je gebruikt: merkgedachten (merkprominentie en -tevredenheid) en merkgevoelens (merkliefde, -gehechtheid en -attitude) blijken sterk samen te hangen. Wie hoog scoort op de ene meting scoort ook hoog op de andere meting.

Dr. Jiska Eelen werkt als onderzoeker persuasieve communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. In haar onderzoek staat de consument centraal. Ze bestudeert onder andere de effectiviteit van zintuigelijke marketing en de invloed van verandering en innovatie op consumentengedrag. Het complete onderzoeksverslag van Eelen, getiteld ‘De loyale consument’, is uitgegeven door SWOCC. De publicatie is exclusief beschikbaar voor begunstigers van de stichting. Deze publicatie volgt op SWOCC-publicatie 63, waarin marketing- en brandmanagers hun visie gaven op het bereiken van loyaliteit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in