Overslaan en naar de inhoud gaan

Sotsji leeft nog niet echt onder adverteerders

Het aantal inhaakacties rond Sotsji is nog bescheiden. Bij aanvang staat de teller van de Oranjebarometer op 21 activaties, minder dan de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van alle acties is 50% gerelateerd aan de schaatssport. Naast algemene ‘support onze helden’ uitingen is er speciale aandacht voor individuele schaatsers met als toppers Sven Kramer en Ireen Wüst. P&G en Samsung zijn de bedrijven die met meest actief zijn met de Olympische inhaakacties.

related partner content for mobile comes here

Dit zijn enkele van conclusies vanuit de die bijgehouden wordt door Activate&co. Het bureau doet samen met Trendbox continu consumenten onderzoek naar de oranjebeleving rond EK/WK’s voetbal. Sinds de Olympische Spelen van 2012 in London worden ook Olympische activaties gemeten.

Een vergelijking laat zien dat de Winterspelen in commercieel opzicht duidelijk het kleinere broertje is van de Olympische Spelen in London. Bij aanvang van Sotsji 2014 zijn er 21 inhaakacties gemeten. Dat is een stuk minder dan twee jaar geleden bij de Olympische Spelen in London, toen ruim vijftig activatie campagnes werden geregistreerd.

Het zijn hoofdzakelijk de officiële sponsors van IOS of NOC/NSF die actief zijn, met Procter & Gamble voorop. Behalve met de corporate “Mijn Mam” campagne is P&G ook actief via de merken Dreft, Gillette, Pampers en Head&Shoulders. Zij begonnen ruim een half jaar voor aanvang van de winterspelen.

Na P&G is Samsung, eveneens een internationale partner van de  IOS, het meest  actief met de Olympische  gedachten. Opvallend is dat een aantal bedrijven die sponsor zijn van Olympische Spelen hier (nog) niks mee doen. Internationaal zijn dat Coca Cola, Mc Donalds, Visa en Panasonic en nationaal  Rabobank en Nuon.

Een mogelijke oorzaak is het rond de Winterspelen als gevolg van Poetin&;s anti-homobeleid. Amnesty International voert campagne met onder andere een radiocommercial, waarin het Nederlanders oproept om een petitie te tekenen, tewrijl reisorganisatie Corendon campagne voert met een knipoog en “50%  Roze korting” biedt op vliegreizen naar Sotsji.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in