Overslaan en naar de inhoud gaan

Britse alcoholproducenten komen met sponsorcode

Alcoholmerken moeten bij eventsponsoring verantwoord drinken promoten, zo is onderling afgesproken. Britse alcoholmerken hebben hiervoor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Brouwers als AB InBev en Heineken hielden bij hun sponsoringactiviteiten al rekening met de verantwoord drinken-boodschap. Deze formele code is bedoeld om regelgeving vanuit de overheid voor te zijn.

related partner content for mobile comes here

De drankenfabrikanten hebben twee jaar overleg nodig gehad om tot 6 regels te komen:

- Drankfabrikanten dienen ervoor te zorgen dat een integraal deel van hun sponsorcampagnes bestaan uit de promotie van verantwoord drinken, en ondersteuning van activiteiten richting dat onderdeel.
- Drankmerken mogen geen minderjarigen sponsoren, of sporten die zich richten op jongeren onder de 18.
- Bedrijven moeten er zeker van zijn dat het 75 procent van het publiek van de gesponsorde evenementen tenminste ouder is dan 18.
- Drankfabrikanten mogen geen personen, evenementen of groepen sponsoren die alcoholmisbuirk aanmoedigen.  
- Merken mogen geen beeltenissen gebruiken van mensen die jonger lijken dan 25 waarbij gesuggereerd wordt dat ze alcohol drinken.
- Sponsoring mag niet impliceren dat alcohol de sportperformance positief beïnvloedt, of succes op sociaal vlak.

Alcoholmerken werken binnen de nieuwe code samen met de organisatoren van sportevenementen, zoals de Rugby Football Union (RFU), Lawn Tennis Organisation en Premier League. Stella Artois (AB Inbev) introduceert bijvoorbeeld een online tool om barpersoneel te trainen. En Guinness (Diageo) komt met het programma ‘DrinkiQ’ om rugbyspelers onderwijzen over de effecten van binge-drinking, als onderdeel van de sponsordeal met RFU.

En Jacob’s Creek (Pernod Ricard) zal verantwoord drinken promoten tijdens Wimbledon.

Desalniettemin blijft de code op vrijwillige basis. Branchepartij Portman Group gaat zorgen dat de code wordt nageleefd.

Bron: Marketingweek

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in