STAP wil alcoholpromotieteams weren uit disco


STAP liet een indicatief onderzoek laten uitvoeren naar de werkwijze van alcoholpromotieteams in discotheken. De promotieteams bestaan uit aantrekkelijk uitziende jonge mensen die bij leeftijdsgenoten nieuwe alcoholhoudende drankjes aanprijzen en aan hen verkopen. Uit het onderzoek blijkt dat de teams zowel spotten met de wettelijke voorschriften (Drank- en Horecawet) als met hun eigen richtlijnen die vallen onder de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank. Zo bleek dat slechts in één geval door een promotieteam naar de leeftijd werd gevraagd. Door de andere teams werd zonder enige vorm van controle aan minderjarigen en ook aan kinderen, alcohol verstrekt. Het onderzoek is de afgelopen zomer uitgevoerd door studenten. Zij begaven zich onder het uitgaanspubliek en observeerden volgens een gedetailleerd protocol de werkwijze van de promotieteams. Ook werden gegevens over de bezoekers vastgelegd. Het onderzoek is uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het Rotterdamse IVO (Instituut voor Onderzoek naar Leefstijl en Verslaving).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid