Overslaan en naar de inhoud gaan

Herstel advertentiebudgetten laat op zich wachten

Het jaar 2001 liet in de VS een daling in advertentiebudgetten van 9% zien en we moeten tien jaar terug in de tijd om een vergelijkbare…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2001 zien we net als in 1991 dat het totale effect in de top 200 weer vrij gematigd is. Daar is de gemiddelde daling in de besteding beperkt tot 0,8%. In 1992 was dat 1,2%. Helaas is het nu totaal onvoorstelbaar dat we in 2002 hetzelfde herstel zullen zien als in 1992 toen de budgetten weer met 5,5% stegen. Als we kijken naar sectoren dan zijn de verschillen in de top 200 erg groot. De grootste Amerikaanse brasser is, net als in 1991, AT&T. Autofabrikanten bleven de grootste inkopers van reclamezendtijd op tv maar hun totale budgetten daalden met 10%, waarbij GM uitschoot naar 25% krimp. De tweede groep advertentiereuzen, de retailers, sneden iets voorzichtiger, met 2,5%. Een uitschieter is hier Sears, Roebuck & Co dat er 6,7% extra tegenaan gooide en een groot deel van zijn budget van de krant naar tv verschoof. Fastfoodketens streepten 4,9 procent met als uitzondering Subway dat flink uitpakte met een campagne voor een minder vet product.

related partner content for mobile comes here

De financiële dienstverleners, het jaar daarvoor nog goed voor een groei in de budgetten van 27%, deden het een stuk zuiniger en hetzelfde gold voor de aandelenmakelaars. De advertentiebudgetten van geneesmiddelenproducenten groeiden tegen de keer in met gemiddeld 23%.

< SIZE=1>Bron: advertising age
<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in