Overslaan en naar de inhoud gaan

Spanjaard koploper in het bijhouden van blogs

Nieuwe internettechnologieën, denk aan het downloaden van RSS feeds, vodcasts, podcasts en muziek, VOIP (al dan niet met webcam) en het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toch doet minder dan 10 procent van de Europeanen deze activiteiten wekelijks. Zuid-Europese internetgebruikers zijn daarbij meer ontvankelijk dan het Noorden. Zo is Spanje koploper met 29 procent van de surfers die minstens eens per week RSS feeds downloadt, 27 procent die een weblog maakt of leest en 19 procent die vodcasts downloadt.

related partner content for mobile comes here

In Noord-Europa zijn minder internetters actief met deze technologieën. De Belgen en Zweden lopen daarbij het meest achter ten opzichte van de andere Europese internetgebruikers.

‘Hoewel het op het eerste zicht vreemd lijkt dat vooral Zuid Europese landen een innovatief internetgedrag vertonen, is er een heel duidelijke verklaring voor’, aldus Steven Van Belleghem van InSites, het bureau dat het onderzoek uitvoerde. ‘In Zuid Europese landen is de internetpenetratie nog een stuk lager dan in het Noorden, waardoor de personen die in Spanje en Italië internet gebruiken vaak een meer innovatief profiel hebben in vergelijking met Noordelijker gelegen landen waar zo goed als iedereen op internet zit.’

Naar de vraag welke activiteiten ze minstens eens per week uitvoeren, vond InSites Consulting de volgende activiteiten in de top 5 terug: e-mailing (het hoogst in Duitsland: 96 procent, het laagst in Zweden 84 procent), online banking (het hoogst in Nederland: 63 procent, het laagst in Italië: 24 procent), instant messaging (het hoogst in UK 69 procent, het laagst in Duitsland (36 procent).

Doordat alle landen naast elkaar worden gezet, springen er ook belangrijke verschillen uit. Zo is het online gokken heel sterk bij Duitse internetgebruikers (25 procent van de internetters doet het). In Zweden is het online kopen en verkopen van aandelen weer relatief populair (13 procent).

Het onderzoek is uitgevoerd in mei 2006 en had als doel het profiel en het gedrag van de Europese internetter in kaart te brengen. In totaal hebben surfers uit 10 Europese landen deelgenomen aan dit onderzoek. 80.000 mensen uit België, Nederland, UK, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Zwitserland, Italië en Spanje vulden de enquête in. De cijfers zijn representatief voor de internetpopulatie van elk land. Meer informatie: .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in