‘Social media vergroten kwetsbaarheid van bedrijven voor een crisis'
Deze studie wijst uit dat maar 54 procent van de bedrijfsrespondenten een crisiscommunicatieplan heeft. Van de 59 procent van de respondenten waarvan de bedrijven in het verleden een crisis heeft ervaren, was er meer kans op een omzetdaling voor degenen die geen crisisplan hadden (41%) dan degenen die er wel een hadden (30%). Van de vier ondervraagde regio’s leidt Asia Pacific met 64 procent op het gebied van ‘crisis preparedness’ door het hebben van een crisisplan. Iets meer dan de helft van de Europese (51%) en de Amerikaanse (55%) respondenten heeft een crisisplan. Zuid-Amerika is het minst voorbereid (29%). Zelfs onder bedrijven die een crisismanagementplan hebben, zegt 47 procent dat hun plannen tot op zekere hoogte voldoen, maar gaten bevatten.
Bijna de helft van de respondenten (49 %) denkt dat de opkomst van digitale communicatie de kwetsbaarheid van bedrijven voor een crisis vergroot, terwijl slechts 38 procent van de wereldwijde respondenten aangeeft dat zij een digitaal crisiscommunicatieplan heeft om effectief op de nieuwe media te reageren.
De meerderheid (81%) van de respondenten verwacht wel dat de invloed van nieuwe media steeds meer een rol speelt in het sturen van de reputatie gedurende een crisis. 43 procent van de ondervraagden zegt dat het onvermogen om effectief te reageren op de nieuwe media een van de grootste problemen was voor hun bedrijf bij recente crises zoals die van BP en de degenen die door Wikileaks zijn aangevallen. Ook vindt 65 procent het moeilijk om opinies online te beïnvloeden.Toch is er op de lange termijn ook een positief geluid over social media: van de ondervraagden meent 55 procent dat nieuwe media het uiteindelijk voor bedrijven juist makkelijker maken om te herstellen van een crisis.
Van de 79 procent van de respondenten die een crisis verwacht in het komende jaar, denkt 47 procent dat door een digitale beveiligingsfout een crisis denkbaar is en 43 procent denkt dat een crisis door een negatieve nieuwe mediacampagne aannemelijk is. Vijfendertig procent van de respondenten denkt dat van alle mogelijke vormen van crisis, een online of een digitale beveiligingsfout de grootste invloed zal hebben op de corporate reputatie, terwijl 30 procent denkt dat kritische of negatieve mediacampagnes de grootste invloed hebben.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
PSB voerde wereldwijd een totaal van 826 online en face to face interviews uit onder zakelijke beslissers in mei en juni 2011. Over het geheel genomen was de helft van de respondenten afkomstig uit grote bedrijven en de andere helft uit het MKB. De gegevens zijn gewogen op basis van het BBP van elke regio.
Link naar onderzoeksrapport
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid