Overslaan en naar de inhoud gaan

Scrum is dodelijk voor bureaus

De column van Tom de Bruyne.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat de introductie van scrum en agile aan klantzijde wel eens de grootste bedreiging kan zijn voor het traditionele bureaumodel.

related partner content for mobile comes here

In de afgelopen twee jaar zijn bijna al mijn klanten overgestapt op multidisciplinaire teams die op basis van scrum met elkaar samenwerken.

Met als gevolg dat deze teams zelf hun strategie en creatie ontwikkelen en zelf hun ideeën razendsnel prototypen, lanceren en bijsturen. Ik hoor en zie steeds vaker dat ze daarbij op het juiste moment ontbrekende expertises inhuren om aan hun team toe te voegen, in plaats van de volledige opdracht aan een bureau uit te besteden.

Is dit een zorgwekkende trend voor bureaus? Absoluut. De meeste bureaus zijn ingericht op projecten draaien, niet op het tijdelijk uitlenen van experts. Voor freelancers zijn het wel gouden tijden.

Andere skills



De vraag is: hoe kunnen we nog relevant blijven? Wel, misschien helpt het als we stoppen met onze waarde te definiëren in termen van onze ideeën. En in de plaats daarvan een aantal andere skills meer naar de voorgrond brengen: multidisciplinaire klantteams kunnen ontzettend veel leren van onze methodiek om tot echt goede inzichten en ideeën te komen. Of ons vermogen om de creativiteit en de intelligentie van een groep losse talenten te coördineren om tot fantastische producties te komen.

Wel, misschien helpt het als we stoppen met onze waarde te definiëren in termen van onze ideeën. En in de plaats daarvan een aantal andere skills meer naar de voorgrond brengen: multidisciplinaire klantteams kunnen ontzettend veel leren van onze methodiek om tot echt goede inzichten en ideeën te komen. Of ons vermogen om de creativiteit en de intelligentie van een groep losse talenten te coördineren om tot fantastische producties te komen.

En in de plaats daarvan een aantal andere skills meer naar de voorgrond brengen: multidisciplinaire klantteams kunnen ontzettend veel leren van onze methodiek om tot echt goede inzichten en ideeën te komen. Of ons vermogen om de creativiteit en de intelligentie van een groep losse talenten te coördineren om tot fantastische producties te komen.

Pepsigate

In deze nieuwe realiteit is er zoveel waarde die we aan de tafel kunnen brengen in de afwezigheid van een creatieve briefing. Maar om dit te kunnen, zullen we onder ogen moeten durven zien dat we geen monopolie meer hebben op creativiteit. En het is niet omdat dit af en toe spectaculair faalt, zoals recent met Pepsigate, dat we achterover kunnen leunen en denken: zie je wel, ze kunnen het niet. In elke revolutie geldt:  it can’t be done, until it’s done.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in