‘Reputatiemanagement wint aan belang voor ziekenhuisorganisaties’
De herziening van het zorgstelsel zorgt ervoor dat zorginstellingen zich moeten gaan positioneren. Dit heeft gevolgen voor de marketing- en communicatiefunctie in ziekenhuisorganisaties. Het merendeel van communicatieprofessionals van 30 ziekenhuisorganisaties constateert een toename van de marketing- en communicatiebewustheid in de organisatie. De middelen op marketing- en communicatiegebied lijken echter nog beperkt. Van de 30 onderzochte ziekenhuisorganisaties heeft 50% geen marketingafdeling of -functies en 40% heeft geen communicatiemanager.
67 % van de respondenten uit de onderzochte ziekenhuisorganisaties waar nog geen marketingafdeling of –functie aanwezig is, verwacht dat er de komende drie jaar een marketingafdeling of -functie bijkomt. Bij de onderzochte instellingen zijn internet, public relations en voorlichting de drie meest ingezette marketingcommunicatiefuncties.
Het bureau heeft ook de missies, visies en kernwaarden van 27 ziekenhuisorganisaties in Midden-Nederland geanalyseerd. Deze analyse had als uitkomst dat van deze 27 organisaties er nog maar weinig organisaties onderscheidend zijn in hun identiteit. Uit interviews met vier communicatiemanagers van ziekenhuisorganisaties blijkt dat zij allen het belang inzien van een goede reputatie in de veranderende markt. Reputatiemanagement wordt bij geen van de vier ziekenhuisorganisaties ingezet als volwassen communicatiestrategie. Zo gaf één van de geïnterviewden aan dat reputatiemanagement wordt beperkt tot het monitoren van perspublicaties. De communicatiemanagers gaven aan dat de behoefte aan marketingcommunicatie(kennis) toeneemt.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaEen overzicht van de onderzoeksresultaten is te vinden op www.bvzorgcommunicatie.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid