Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Reputatiemanagement wint aan belang voor ziekenhuisorganisaties’

Reputatiemanagement kan goed helpen bij de strategische positionering van ziekenhuisorganisaties. Zo luidt de conclusie van recent…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De herziening van het zorgstelsel zorgt ervoor dat zorginstellingen zich moeten gaan positioneren. Dit heeft gevolgen voor de marketing- en communicatiefunctie in ziekenhuisorganisaties. Het merendeel van communicatieprofessionals van 30 ziekenhuisorganisaties constateert een toename van de marketing- en communicatiebewustheid in de organisatie. De middelen op marketing- en communicatiegebied lijken echter nog beperkt. Van de 30 onderzochte ziekenhuisorganisaties heeft 50% geen marketingafdeling of -functies en 40% heeft geen communicatiemanager.
67 % van de respondenten uit de onderzochte ziekenhuisorganisaties waar nog geen marketingafdeling of –functie aanwezig is, verwacht dat er de komende drie jaar een marketingafdeling of -functie bijkomt. Bij de onderzochte instellingen zijn internet, public relations en voorlichting de drie meest ingezette marketingcommunicatiefuncties.

related partner content for mobile comes here

Het bureau heeft ook de missies, visies en kernwaarden van 27 ziekenhuisorganisaties in Midden-Nederland geanalyseerd. Deze analyse had als uitkomst dat van deze 27 organisaties er nog maar weinig organisaties onderscheidend zijn in hun identiteit. Uit interviews met vier communicatiemanagers van ziekenhuisorganisaties blijkt dat zij allen het belang inzien van een goede reputatie in de veranderende markt. Reputatiemanagement wordt bij geen van de vier ziekenhuisorganisaties ingezet als volwassen communicatiestrategie. Zo gaf één van de geïnterviewden aan dat reputatiemanagement wordt beperkt tot het monitoren van perspublicaties. De communicatiemanagers gaven aan dat de behoefte aan marketingcommunicatie(kennis) toeneemt.

Een overzicht van de onderzoeksresultaten is te vinden op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in