'Prijsstunten niet altijd zinvol'


Dat blijkt uit een onderzoek van TNS Nipo naar de merktrouw van Europese consumenten. Het verlagen van de prijs zou eigenlijk alleen helpen bij producten die al in een laag prijssegment vallen, waaronder huismerken.
Als merken in het midden- of hogere segment hun prijzen verlagen, lijken consumenten juist het vertrouwen in dat merk te verliezen. Drie op de tien ondervraagden gaf in dit geval aan dat ze 'allemaal hetzelfde zeggen' over het verlagen van de prijzen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe focus moet bij deze merken juist liggen op een meer duurzame boodschap over bijvoorbeeld kwaliteit en vertrouwen. Consumenten willen merken die ze bewonderen en waar ze tegenop kunnen kijken, zo concludeert TNS Nipo in het onderzoek Building Brands in Troubled Times.
Marijke Postel, Branding & Communication Specialist bij TNS NIPO: ‘Merken moeten niet denken dat een recessie automatisch inhoudt dat de prijzen omlaag moeten. Consumenten geven nog steeds geld uit en consumenten die A-merken of merken uit het middensegment kopen, hechten nog steeds veel belang aan kwaliteit en ambitie. Veel kopers zijn het zat te worden overspoeld met crisis-, recessie- en uitverkoopberichten, en hoewel de prijs altijd een factor zal zijn die van invloed is op de koop, moeten merken die echte merktrouw willen opbouwen zich richten op andere kwaliteiten.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid