Overslaan en naar de inhoud gaan

'Prijsstunten niet altijd zinvol'

Om klanten in tijden van crisis aan een bepaald merk te binden, is stunten met de prijs lang niet altijd de goede oplossing.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek van TNS Nipo naar de merktrouw van Europese consumenten. Het verlagen van de prijs zou eigenlijk alleen helpen bij producten die al in een laag prijssegment vallen, waaronder huismerken.

related partner content for mobile comes here

Als merken in het midden- of hogere segment hun prijzen verlagen, lijken consumenten juist het vertrouwen in dat merk te verliezen. Drie op de tien ondervraagden gaf in dit geval aan dat ze 'allemaal hetzelfde zeggen' over het verlagen van de prijzen.

De focus moet bij deze merken juist liggen op een meer duurzame boodschap over bijvoorbeeld kwaliteit en vertrouwen. Consumenten willen merken die ze bewonderen en waar ze tegenop kunnen kijken, zo concludeert TNS Nipo in het onderzoek Building Brands in Troubled Times.

Marijke Postel, Branding & Communication Specialist bij TNS NIPO: ‘Merken moeten niet denken dat een recessie automatisch inhoudt dat de prijzen omlaag moeten. Consumenten geven nog steeds geld uit en consumenten die A-merken of merken uit het middensegment kopen, hechten nog steeds veel belang aan kwaliteit en ambitie. Veel kopers zijn het zat te worden overspoeld met crisis-, recessie- en uitverkoopberichten, en hoewel de prijs altijd een factor zal zijn die van invloed is op de koop, moeten merken die echte merktrouw willen opbouwen zich richten op andere kwaliteiten.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in