Overslaan en naar de inhoud gaan

Praxis-directeur: ‘Het waren zeven zware jaren’

Inmiddels heeft ook concurrent Gamma aangekondigd met kleine winkels terug de stad in te willen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bouwmarktketen Praxis wil zijn markt verbreden:  ‘We willen een grotere piece of the pie’, zegt algemeen directeur van Praxis Joost de Beijer deze maand in Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt. Aanleiding voor het vraaggesprek, was de opening van het eerste stadswinkeltje van Praxis, dat vorige maand opende in de Amsterdamse Kinkerbuurt.

MAAKK
Met in grote steden richt Praxis zich op ‘de basisklus’. Voorlopig worden er twee getest, in Amsterdam en Rotterdam. De Beijer in TvM: ‘De klant gaat ons veel leren.’ Zijn bedrijf kijkt terug op een moeilijke periode. ‘Het waren zeven zware jaren. Niet alleen door de crisis, maar ook door de komst van extra concurrenten. Nu de markt weer aantrekt kijken we naar onderscheidende initiatieven. Het helpen van de klant staat daarbij centraal. De kennis over klussen neemt af. Zestigplussers kunnen nog goed klussen, maar de jongere generatie is er minder goed in.  Daarom zijn we ook de community MAAKK.nl gestart, waar wij onze winkels bij de mensen thuis brengen. MAAKK is het eerste platform waar mensen tijdens het klussen vragen kunnen stellen. Onze medewerkers reageren daarop – of een klusser in Nederland die al eens met datzelfde bijltje heeft gehakt. Nadien kan de klus worden geüpload en andere aanzetten tot zo’n zelfde klus. MAAKK biedt dan een menukaartje waarbij alles stap voor stap wordt uitgelegd en alle klus-ingrediënten worden getoond.’

De Beijer - die afgelopen najaar in zijn positie als CFO inruilde voor die van CEO Praxis - wil niet zeggen hoe groot hij de slagingskans van Praxis om de Hoek schat. ‘Daar laat ik geen kansberekening op los. Maar wij geloven erin. We hebben de potentie onderzocht, marktonderzoek gedaan en per regio het winkelaanbod onderzocht.’ Toch is zijn vertrouwen niet alleen gebaseerd op cijfers en rapporten. ‘Mijn geloof is vooral gebaseerd op de winkels en hoe deze er bij staan. Het zijn overzichtelijke winkels die zelfs een beetje knus ogen. De klant moet verleid worden en dat doen we met gemak en service.’ Dat zal nodig zijn, want Gamma - als altijd - zijn grootste concurrent op de voet.

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in