Philips wint voor vierde keer de Reputatie Award
Philips voert voor het vierde jaar op rij de ranglijst aan met een excellente reputatiescore. Ahold is de grootste stijger in de ranglijst en komt op de tweede plaats te staan. Een andere nieuwkomer in de top 3 is Heineken, die Air France-KLM en FrieslandCampina verdringt. Met een marginaal verschil staan op de 4e, 5e en 6e plaats de Rabobank Groep, FrieslandCampina en Air France-KLM.
TNT dat zwaar lijdt onder het massale ontslag van postbodes laat in 2011 de grootste daling zien en zakt terug naar de 24e plaats. Ook de NS is veelvuldig negatief in het nieuws geweest door de winterperikelen en staat nu onder aan de lijst van grootste Nederlandse ondernemingen. Het herstel van de financiële instellingen zet door. Vooral ING en in iets mindere mate ABN AMRO zien een flinke verbetering van hun reputatiescore.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta“Interessant is de vrij unieke reputatiescore van Philips, een score van boven de 80, die slechts door enkele bedrijven eerder werd behaald in Nederland,” aldus Cees van Riel. “In de afgelopen tien jaar heeft Philips een grote stijging doorgemaakt in de reputatieranglijst. In 2001 kwam Philips niet voor in de top 10 van onze reputatieranglijst en nu sluit Philips het Kleisterlee-tijdperk af met een excellente reputatiescore.”
Een ander opmerkelijk resultaat is de enorme stijging van Ahold in de reputatieranglijst. “Het boekhoudschandaal bij Ahold is kennelijk vergeven en vergeten. Ahold stijgt met 6.5 punt en staat op de tweede plaats na Philips,” zei Van Riel. “Het managen van reputatie bij Ahold werpt zijn vruchten af. Als deze groei voorzet, zal het mij niet verbazen dat Ahold binnen korte termijn aan kop staat van de reputatieranglijst.”
Het onderzoek naar de reputatie van Nederlandse bedrijven is een onderdeel van de wereldwijde reputatiestudie in 41 landen van het Reputation Institute. De ranglijsten worden opgesteld aan de hand van het door het Reputation Institute ontwikkelde RepTrak™ model. Dit model meet reputatie door te kijken naar zowel het gevoel van mensen bij een bedrijf als naar de rationalisatie van dit gevoel door zeven “reputatie-aanjagers”: 1) producten & diensten, 2) innovatie, 3) werkomgeving, 4) corporate governance, 5) maatschappelijk verantwoord ondernemerschap, 6) leiderschap en 7) financiële prestaties. Elk bedrijf is door minimaal 300 mensen die de onderneming kennen op deze elementen beoordeeld.
Bekijk hier de hele NL ranglijst:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid