Overslaan en naar de inhoud gaan

Philips wint voor vierde keer de Reputatie Award

Philips heeft de beste reputatie van de 30 grootste bedrijven van Nederland. Dat blijkt uit de jaarlijkse studie van het Reputation…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Philips voert voor het vierde jaar op rij de ranglijst aan met een excellente reputatiescore. Ahold is de grootste stijger in de ranglijst en komt op de tweede plaats te staan. Een andere nieuwkomer in de top 3 is Heineken, die Air France-KLM en FrieslandCampina verdringt. Met een marginaal verschil staan op de 4e, 5e en 6e plaats de Rabobank Groep, FrieslandCampina en Air France-KLM.

related partner content for mobile comes here

TNT dat zwaar lijdt onder het massale ontslag van postbodes laat in 2011 de grootste daling zien en zakt terug naar de 24e plaats. Ook de NS is veelvuldig negatief in het nieuws geweest door de winterperikelen en staat nu onder aan de lijst van grootste Nederlandse ondernemingen. Het herstel van de financiële instellingen zet door. Vooral ING en in iets mindere mate ABN AMRO zien een flinke verbetering van hun reputatiescore.

“Interessant is de vrij unieke reputatiescore van Philips, een score van boven de 80, die slechts door enkele bedrijven eerder werd behaald in Nederland,” aldus Cees van Riel. “In de afgelopen tien jaar heeft Philips een grote stijging doorgemaakt in de reputatieranglijst. In 2001 kwam Philips niet voor in de top 10 van onze reputatieranglijst en nu sluit Philips het Kleisterlee-tijdperk af met een excellente reputatiescore.”

Een ander opmerkelijk resultaat is de enorme stijging van Ahold in de reputatieranglijst. “Het boekhoudschandaal bij Ahold is kennelijk vergeven en vergeten. Ahold stijgt met 6.5 punt en staat op de tweede plaats na Philips,” zei Van Riel. “Het managen van reputatie bij Ahold werpt zijn vruchten af. Als deze groei voorzet, zal het mij niet verbazen dat Ahold binnen korte termijn aan kop staat van de reputatieranglijst.”

Het onderzoek naar de reputatie van Nederlandse bedrijven is een onderdeel van de wereldwijde reputatiestudie in 41 landen van het Reputation Institute. De ranglijsten worden opgesteld aan de hand van het door het Reputation Institute ontwikkelde RepTrak™ model. Dit model meet reputatie door te kijken naar zowel het gevoel van mensen bij een bedrijf als naar de rationalisatie van dit gevoel door zeven “reputatie-aanjagers”: 1) producten & diensten, 2) innovatie, 3) werkomgeving, 4) corporate governance, 5) maatschappelijk verantwoord ondernemerschap, 6) leiderschap en 7) financiële prestaties. Elk bedrijf is door minimaal 300 mensen die de onderneming kennen op deze elementen beoordeeld.

Bekijk hier de hele NL ranglijst:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in