Overslaan en naar de inhoud gaan

Philips na 15 jaar (!) van eerste plaats in gerenommeerde reputatieranglijst Reptrak

ASML neemt stokje over van ‘moederbedrijf’, dat nog altijd een tweede plek bezit.
Apneumachine van Philips
Apneumachine van Philips
© Foto: - ANP Hollandse Hoogte, Rob Engelaar
Apneumachine van Philips
Apneumachine van Philips
© Foto: - ANP Hollandse Hoogte, Rob Engelaar

Er was een langlopend schandaal voor nodig om Philips eindelijk van de gerenommeerde reputatieranglijst Reptrak af te krijgen, en dan nog staat het op een tweede plaats achter ASML, de chipmachinemaker die voortkwam uit, inderdaad, Philips zelf.

related partner content for mobile comes here

Vijftien jaar lang had Philips de ranglijst gedomineerd, ook vorig jaar nog toen de problemen met de apneu- en ademapparaten die mogelijk schadelijke stoffen uitstootten al naar buiten waren gekomen. 

Het aandeel Philips halveerde in een jaar tijd en topman Frans van Houten moest augustus 2022 opstappen na steeds maar nieuwe teleurstellingen rondom het dossier.

Afrekenen

Zijn opvolger Roy Jakobs trad in oktober aan en kon maar liefst 1,3 miljard euro afboeken op zijn divisie die de slaap-apneu apparaten maakt. Het nettoverlies van Philips over de eerste negen maanden van 2022 bedroeg maar liefst 1,5 miljard euro. Onduidelijk is welke juridische consequenties Philips nog meer boven het hoofd hangen.

In 2023 wordt er dan eindelijk afgerekend en verliest het concern zijn toppositie, hoewel het nog altijd op een twee plaats prijkt achter ASML, nu het enige Nederlandse bedrijf dat het predikaat ‘excellent’ krijgt voor zijn reputatie.

Reptrak 2023
Reptrak 2023

De editie van 2023 van het onderzoek dat is gebaseerd op het reputatiemodel door emeritus Hoogleraar Cees van Riel, weerspiegelt het aanhoudend pessimisme, want meer dan twee derde van de Nederlandse bedrijven laat een achteruitgang in reputatie zien. 

Hierdoor valt de gemiddelde reputatiescore terug van 'Sterk' naar 'Gemiddeld'. Bedrijven hebben moeite om hun kernbeloften waar te maken, aangezien vooral de perceptie van de aangeboden producten en diensten een klap krijgt. 

Opvallende scores

Enkele opvallende scores: Achmea stijgt 7 plaatsen op reputatieranglijst RepTrak. van plaats 18 naar 11. Heineken keert terug naar de top-5 en steeg 5 plaatsen die het vorig jaar verloor.

Jumbo zakte vier plaatsen naar een 9e plaats. CZ daalde 5 posities en komt nu uit op plek 16. DSM zakte eveneens 5 plaatsen en eindigt op 25.

Reptrak 2021
Reptrak 2021
Reputation Ranking 2022
Reputation Ranking 2022

Over het onderzoek

De jaarlijkse RepTrak Netherlands Top 30 Reputation richt zich op de 30 grootste bedrijven in Nederland, gebaseerd op omzet. Bovendien moeten de bedrijven bij minstens een kwart van het algemene publiek enigszins tot zeer bekend zijn. Gedurende het hele jaar worden mensen in de leeftijd 18+ online gevraagd naar hun perceptie van deze bedrijven. In totaal doen 18.000 respondenten mee aan het onderzoek, waarbij elk bedrijf minimaal 360 keer beoordeeld wordt. Met behulp van het RepTrak-Reputation Model worden percepties gemeten over producten en diensten, financiële prestatie, innovatie, leiderschap, werkomgeving, citizenship, en corporate conduct (ethiek, openheid, eerlijkheid) en wordt onderzocht welke elementen hiervan vooral invloed hebben op reputatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in