Overslaan en naar de inhoud gaan

Adidas haakt slim in op Samsung-commercial waarin een vrouw 's nachts gaat hardlopen

De inhaker krijgt vooralsnog positieve reacties en zet Samsungs geflopte video nogmaals in de schijnwerpers.
Adidas running ad
Een still uit de commercial
© Afbeelding: Adidas / YouTube
Adidas running ad
Een still uit de commercial
© Afbeelding: Adidas / YouTube

De nieuwste videocommercial van Adidas zet een fel bekritiseerde en uiteindelijk geflopte Samsung-campagne van vorig jaar nogmaals in de schijnwerpers. Bewust of onbewust is de vraag, maar het werkt. Vakmedia halen de overeenkomsten en verschillen aan en de reacties van het publiek op de Adidas-spot zijn grotendeels positief. 

related partner content for mobile comes here

Samsung schoot mis

De gewraakte 'Night Owls'-commercial van Samsung draait om een vrouw die in haar eentje en met oordopjes in haar oren om 02:00 in een stad hardloopt. De vrouw blakert tijdens het rennen van het zelfvertrouwen en leek zich totaal niet druk te maken om haar omgeving. Ze deed haar eigen ding, mede geholpen door Samsung-elektronica.

Het publiek reageerde honend. Veel vrouwen gaven aan dat zij in het donker niet alleen durven hard te lopen, laat staan met oordopjes in. De Britse reclame-organisatie Advertising Standards Authority ontving 27 klachten over de commercial. Cijfers over andere landen zijn niet bekend. Voor Samsung was de negativiteit reden om de spot niet langer uit zenden op tv en in bioscopen. (Tekst loopt door onder de video).

Adidas neemt Samsung op de hak

De geflopte Samsung-commercial lijkt Adidas en bureau TBWA/Neboko geïnspireerd te hebben voor de 'The Ridiculous Run'. In deze commercial zien we hoe vrouwen avonds hardlopen in een stad, omringd door lijfwachten te voet en te paard. Extra beveiliging reist mee per auto, quad en motor.

Het absurde aan de video maakt de boodschap van Adidas' eigen onderzoek onder negenduizend vrouwelijke Adidas Running-app-gebruikers duidelijk: 92 procent van de hardlopende vrouwen is bezorgd over haar veiligheid tijdens het hardlopen. Eén op de drie is fysiek of met woorden lastiggevallen tijdens het hardlopen en 68 procent neemt preventieve maatregelen om veiliger te hardlopen. Bijvoorbeeld door een fluitje mee te nemen, wijdere kleding te dragen of één oordopje in te doen in plaats van twee. 

De commercial maakt onderdeel uit van het Adidas With Women We Run-project, dat het sportmerk voert in samenwerking met White Ribbon. De samenwerking vraagt aandacht voor de veiligheid van vrouwen tijdens het hardlopen.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in