Ophef rond sms-lespakket voor scholen
Volgens Jilles van den Beukel van de stichting gaat het om een principieel verschil van inzicht tussen Gerkens en de branchevereniging. “Zij vindt dat ouders toestemming moeten geven als kinderen een sms-abonnement afsluiten. Wij vinden dat je kinderen juist zelf wereldwijs moet maken. Daar is het lespakket ook op gericht. Dat ze weten dat er reclame wordt gemaakt voor sms-diensten en dat ze daar weerbaar en verstandig mee om leren gaan.'
De campagne wil kinderen leren wat sms-abonnementen zijn en wat ze moeten doen om die niet af te sluiten, zegt Van den Beukel. “Wij vinden dat je reeël moet zijn en kinderen zelf het vermogen moet meegeven om hierover te oordelen. Er is nu eenmaal reclame voor deze diensten.'
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe gedragscode van de sms-branche wordt binnenkort aangescherpt volgens Van den Beukel. “Dan wordt een herkenbaar logo getoond, zodat duidelijk is dat het om sms-reclame gaat, dat het een abonnement betreft en wat dat kost. Het voorstel voor de nieuwe code ligt nu bij de Reclame Code Commissie voor goedkeuring.'
Het lespakket, ontwikkeld door Stichting Media Rakkers, richt zich op kinderen in de hoogste klassen van het basisonderwijs en op leerlingen in de eerste klassen van het voortgezet onderwijs. Liesbeth Hop van Media Rakkers vindt de kritiek van Gerkens ‘belachelijk en onterecht'. "Zij vindt het niet goed dat wij samenwerken met het bedrijfsleven. Maar het is juist prima dat de branche verantwoordelijkheid neemt. Je kunt kinderen heel goed weerbaar maken, zo moeilijk is dat niet.' Volgens Hop is er veel belangstelling voor het lespakket. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid