Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe reclametactiek Amerikaanse platenbazen

Amerikaanse platenmaatschappijen hebben een nieuwe manier gevonden om hun artiesten hoger in de Billboard-hitparade (de Amerikaanse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En hoe meer een nieuw liedje wordt gedraaid (airplay) hoe hoger de plek in de hitparade. Het is in de VS verboden dat platenmaatschappijen dj´s betalen om bepaalde nummers vaker te draaien. De vorm van een advertentie is wel legaal. Zo draaide een radiostation in Nashville bijvoorbeeld de nieuwste hit van Avril Lavigne vorige maand liefst 109 keer in één week. Het nummer Don't Tell Me was vooral in de nachtelijke uren vaak te horen, steeds in reclametijd gekocht door Arista Records. Ook voor onder meer de Black Eyed Peas, Sheryl Crow en de Sugababes is 'airplay' gekocht.

related partner content for mobile comes here

Het betekent overigens niet dat er zomaar toptienhits gekocht kunnen worden. Het gaat er veeleer om dat toch al bekende artiesten een extra zetje krijgen. Het is voor platenmaatschappijen van groot commercieel belang om hun artiesten lang in de hitparades te houden en het liefst zo vaak mogelijk als een 'stijger'. Een woordvoerder van de Amerikaanse hitparade Billboard spreekt in de krant van een ´legale maar evenzeer discutabele praktijk' (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in