Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse consument wil niet betalen voor online krant

Nederlandse consumenten zijn minder bereid te betalen voor een online krant dan consumenten in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde onderzoek ‘Outlook for Newspaper Publishing in the Digital Age’ van accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) in samenwerking met de World Association of Newspapers (WAN).

related partner content for mobile comes here

PwC vroeg aan 4.900 consumenten hoe zij momenteel kranten lezen en hoe zij dit de komende jaren verwachten te doen. Daarnaast ondervroeg PwC krantenuitgevers en adverteerders naar hun

marktverwachtingen. Volgens het rapport is er een toekomst voor kranten en zullen ze co-existeren met andere media. Maar het oplagevolume zal verder dalen, en gerenommeerde titels zullen verdwijnen uit het krantenlandschap, zo stelt het rapport. Uitgevers verwachten dat hun advertentie-inkomsten door de wereldwijde recessie verder teruglopen en pas in 2011 weer herstellen.

De Nederlandse bereidheid om te betalen voor een online krant ligt aanmerkelijk lager in vergelijking met andere onderzochte landen. De prijs die Nederlandse consumenten bereid zijn te betalen voor een online krant ligt in vergelijking met de huidige prijs voor een gedrukte krant op 38 procent. Wereldwijd is dit percentage 65 procent. Dus een Nederlander die een euro betaalt voor zijn gedrukte krant, is bereid voor dezelfde informatie wanneer die online wordt aangeboden nog maar vier dubbeltjes te betalen.

Consumenten zijn nog het meest bereid te betalen voor online financieel-, sport- en entertainmentnieuws en achtergrondinformatie. Wereldwijd gezien is men bereid 97 procent van het geld dat ze normaal voor een papieren dagblad ophoesten, te betalen voor specifiek digitaal of online financieel nieuws. Voor online sportnieuws ligt dit percentage op 77 procent.

Volgens Marieke van der Donk, co-auteur van het rapport en verbonden aan PwC, betekent dit dat kranten zich nog meer op specifieke afnemersgroepen (nichemarkten) moeten gaan richten. 'Ik zie een duidelijke analogie met business information uitgevers die op succesvolle wijze hun verdienmodel hebben ingericht op ‘need-to-know’-informatie. Voor kranten geldt dat alleen voor online financieel-, sport- en entertainmentnieuws en hoogwaardige achtergrondinformatie de consument bereid is te betalen. Dit is een relevant gegeven voor uitgevers in antwoord op de teruglopende abonnementen- en advertentieinkomsten.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in