Overslaan en naar de inhoud gaan

Na H&M ook Nike onder vuur in China om katoen-boycot

Op Chinese sociale media roepen mensen elkaar op om producten van Nike niet meer te kopen.
Nike
© Pexels
Nike
© Pexels

Na de Zweedse modereus H&M is ook sportmerk Nike in een Chinese mediastorm beland. De bedrijven liggen er onder vuur nadat ze hun zorgen uitten over het gebruik van katoen uit de Chinese provincie Xinjiang, waar veel Oeigoeren in ‘heropvoedingskampen’ leven. Op Chinese sociale media roepen mensen elkaar op om producten van Nike niet meer te kopen. En de populaire Chinese acteur Wang Yibo heeft zijn sponsorcontract met Nike opgezegd.

related partner content for mobile comes here

De ophef begon nadat Chinese jongerenorganisaties met boze verklaringen kwamen richting de westerse bedrijven. 'Wil je geld verdienen in China terwijl je valse geruchten verspreidt en Xinjiang-katoen boycot? Wishful thinking', zo klonk het. Een andere organisatie noemde uitlatingen van H&M over het onderwerp "onwetend en arrogant".

Alibaba

Maar het blijft vermoedelijk niet bij kritiek alleen. De naam van H&M is om onduidelijke reden plotseling niet meer terug te vinden op een belangrijk e-commerceplatform van het Chinese webwinkelconcern Alibaba. H&M China is vanwege de ophef al met een korte verklaring gekomen. Daarin benadrukt het bedrijf dat het geen politieke stelling inneemt.

De ontwikkeling is opmerkelijk omdat de westerse bedrijven niet recent lieten weten de banden met katoenproducenten uit Xinjiang door te snijden. De berichten waar de Chinezen op reageren stonden al langer op de websites van de bedrijven. De acties lijken daarom eerder een reactie op recente internationale ontwikkelingen. Maandag legden de Europese Unie en de Verenigde Staten China nog sancties op vanwege mensenrechtenschendingen.

(ANP/Adformatie)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in