Overslaan en naar de inhoud gaan

Met een freelancer gaat het altijd goed

FreelanceLand is het Beloofde Land geworden. Steeds meer creatieven wagen de oversteek. Vaak gaat het goed. Maar hoe goed is goed?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vraag een freelance creatief hoe het gaat en het antwoord is bijna altijd &;goed!&;. Soms betekent ’goed’ na enig doorvragen niet goed en heeft iemand eigenlijk veel te weinig te doen. Soms betekent ’goed’ medium goed: klusje hier, klusje daar. Soms gaat het wél goed en volgen de korte en langere opdrachten elkaar mooi op. En soms gaat het echt heel goed en werkt iemand langer dan een maand of zelfs jaar bij een bureau of klant.

related partner content for mobile comes here

Maar het gaat vaak ook goed om andere redenen. Want ’goed’ is ook genieten van je vrijheid. Onafhankelijk opereren. Werken voor én met wie je wilt. Op élke denkbare plek. Eigen initiatieven ondernemen. Mensen ontmoeten. Heel veel kennis opdoen. Zomaar ergens naartoe gaan voor inspiratie. Meer tijd voor, als je die hebt, de kinderen. Zinvolle lunches. Keihard knallen. Problemen oplossen. Bureaus en klanten blij maken. Of de . Met een lange wandeling. Als je een dag niets te doen hebt.

En dat je vaak niet weet wat je over 2 weken gaat doen? Die onzekerheid -  je moet er tegen kunnen - voelt medium goed. Maar ondernemer als je bent, vertrouw je erop dat de klussen blijven komen. Zoals je er ook op vertrouwt dat je gezondheid goed zal blijven. En dan kan het fout gaan. Goed fout.

is designer. Op 5 juli viel hij op Texel van zijn mountainbike. Hoofd tegen de boom. Vanaf dat moment verlamd vanaf zijn nek. Geen Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Fysiek en financieel kansloos. 

De waarheid van Lars de Beer is onze waarheid. Want vraag freelance creatieven naar een AOV en het merendeel heeft er . We zijn freelancende koorddansers. Zonder vangnet.

Zijn we roekeloos? Nee. De kosten van een AOV zijn hoog. En je hebt allerlei voorwaarden, kleine lettertjes en uitsluitingen. En het bedrag dat je krijgt als er wat gebeurt, is vaak minder hoog dan je nodig hebt. Dus zo raar is het niet dat Lars geen AOV had. Een handjevol collega&;s heeft er één. 

Een alternatief is een . Een vangnet van maximaal 2 jaar, gebaseerd op vertrouwen. Tussen de 20 en 50 deelnemers zetten elke maand geld opzij. Wie langdurig ziek is, krijgt van de anderen maandelijks schenkingen om rond te komen.

Een goed creatief alternatief? Op woensdag 2 september is hier in ieder geval een . Waarbij freelancers uit alle reclamedisciplines zijn aangesloten. Het aantal aanmeldingen is hoog, dus het aantal zonder AOV waarschijnlijk ook….

Ondertussen is een groep vrienden gestart met . Samen met anderen gaan zij door de Amsterdamse grachten peddelen. Het doel: € 350.000,- bij elkaar halen voor zijn revalidatie én onderzoek naar dwarsleasie. 

Er is al een flink bedrag opgehaald en ook veel freelancers hebben al een bijdrage geleverd. Maar het zou mooi zijn als er nog velen volgen. Of je nu vast bent of freelance. Geef voor iemand met wie het nu heel slecht gaat. Dat voelt gewoon heel goed om te

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in