Media positief over inhoud grondwet, vernietigend over campagne


Dit concludeert Publistat Mediaonderzoek na onderzoek van berichtgeving over de Europese Grondwet en het referendum in zes landelijke dagbladen en twee opiniebladen.
De inhoud van de Grondwet stond in 21 procent van de onderzochte artikelen centraal. Meer dan de helft van deze berichten beschreef de inhoud van de grondwet positief. Zo kiezen alle dagbladen in de hoofdcommentaren voor de Grondwet. 79 procent van alle artikelen ging vooral over politieke randverschijnselen zoals de campagne en opiniepeilingen. Bijna de helft van alle artikelen over de ja-campagne was ongunstig. Opvallend is dat kritiek niet alleen van tegenstanders maar ook van voorstanders kwam, zoals werkgeversorganisatie VNO-NCW en MKB-Nederland.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe publiciteit kwam laat op gang. In de laatste week plaatsten de dagbladen gezamenlijk gemiddeld dertien artikelen per dag, tot die tijd lag het gemiddelde op zes.
Voor dit onderzoek inventariseerde Publistat Mediaonderzoek alle 992 artikelen over de Europese Grondwet in de periode 1 mei t/m 1 juni 2005 in Algemeen Dagblad, Elsevier, Het Financieele Dagblad, NRC Handelsblad, De Telegraaf, Trouw, de Volkskrant, en Vrij Nederland. 58 procent van de artikelen werd steekproefsgewijs aan een kwalitatieve analyse onderworpen.
Een analyse van de onderzoeksresultaten is te lezen in het juli/augustus-nummer van vakblad Communicatie, dat op 30 juni verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid