Overslaan en naar de inhoud gaan

Media positief over inhoud grondwet, vernietigend over campagne

Kritiek op de ja-campagne was de belangrijkste oorzaak van de ongunstige beeldvorming van de Europese Grondwet. Over de inhoud van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit concludeert Publistat Mediaonderzoek na onderzoek van berichtgeving over de Europese Grondwet en het referendum in zes landelijke dagbladen en twee opiniebladen.

related partner content for mobile comes here

De inhoud van de Grondwet stond in 21 procent van de onderzochte artikelen centraal. Meer dan de helft van deze berichten beschreef de inhoud van de grondwet positief. Zo kiezen alle dagbladen in de hoofdcommentaren voor de Grondwet. 79 procent van alle artikelen ging vooral over politieke randverschijnselen zoals de campagne en opiniepeilingen. Bijna de helft van alle artikelen over de ja-campagne was ongunstig. Opvallend is dat kritiek niet alleen van tegenstanders maar ook van voorstanders kwam, zoals werkgeversorganisatie VNO-NCW en MKB-Nederland.

De publiciteit kwam laat op gang. In de laatste week plaatsten de dagbladen gezamenlijk gemiddeld dertien artikelen per dag, tot die tijd lag het gemiddelde op zes.

Voor dit onderzoek inventariseerde Publistat Mediaonderzoek alle 992 artikelen over de Europese Grondwet in de periode 1 mei t/m 1 juni 2005 in Algemeen Dagblad, Elsevier, Het Financieele Dagblad, NRC Handelsblad, De Telegraaf, Trouw, de Volkskrant, en Vrij Nederland. 58 procent van de artikelen werd steekproefsgewijs aan een kwalitatieve analyse onderworpen.

Een analyse van de onderzoeksresultaten is te lezen in het juli/augustus-nummer van vakblad Communicatie, dat op 30 juni verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in