Overslaan en naar de inhoud gaan

'Levensbeschouwelijke omroepen beknot'

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) 'marginaliseert' de publieke levensbeschouwelijke omroepen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Omroepen als de katholieke RKK storen zich daaraan. Dit bleek vrijdagmiddag tijdens de bijeenkomst 'Wat is de rol van religie in het publieke bestel?', georganiseerd door de RKK. Volgens hoofd RKK Zendtijd Leo Fijen moet de discussie over de rol van religie in het publieke bestel verplaatst worden van de achterkamers naar het grotere publiek. 'Op dit moment wordt religie gemarginaliseerd. Religie is een grotere rol in het publieke domein gaan spelen. Wij willen uitdragen dat religie voor iedereen is, of je nou kerkelijk bent of niet.'

related partner content for mobile comes here

De RKK wil dus programma's voor een bredere groep maken, maar de programma's van levensbeschouwelijke omroepen (de zogeheten 2.42 omroepen) worden steeds vaker op ongustige tijdstippen geprogrammeerd. De kleine omroepen hebben daartegen wel protest aangetekend, maar blijven machteloos door de invloed van de centrale leiding. Een beroep doen op hun wettelijk vastgelegde functie haalt weinig uit. Er is wel vastgesteld hoeveel uren ze mogen uitzenden, maar niet op welke zenders.

Fijen deed een oproep om te komen tot een gezamenlijk 'manifest', dat ertoe zou moeten leiden dat er structureel zendtijd in de avonduren komt voor levensbeschouwelijke uitzendingen. Het voorstel van Fijen wordt ondersteund door NCRV, KRO, EO, IKON, BOS, OHM en ZVK. De omroepen gaan op korte termijn gezamenlijk overleggen over een strategie.

Bron: .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in