Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Hyves bemoeilijkt social branding’

In Nederland nemen minder mensen deel aan een ‘brand community’ dan elders. Universal Media zoekt de mogelijke verklaring in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Slechts 30 procent van de Nederlandse internetters is lid van een ‘brand community’ door via hun sociale netwerk fan te worden of zich aan te melden bij een groep. Nederland scoort daarmee opmerkelijk laag. Wereldwijd komt het percentage uit op bijna 50 procent. In de top 50 staat Nederland op de 42ste plaats. Dat blijkt uit de vijfde editie van het door Universal Media (UM) uitgevoerde onderzoek ‘.
Ook de cijfers die hieruit volgen, zijn lager in vergelijking met de rest van de wereld. Van de Nederlanders die deelnemen aan een ‘brand community’ zegt 29 procent positiever te zijn gaan denken over het merk waarmee zij via social media verbonden zijn (wereldwijd is dat 72 procent), 28 procent zegt zich voor te nemen om het merk aan te bevelen (tegen 63 procent elders) en 25 procent zegt meer loyaal te zijn geworden (66 procent elders).
UM verklaart de radicale verschillen door ‘de relatief beperkte mogelijkheden voor langetermijnrelaties tussen merken en consumenten op Nederlands grootste netwerk ’. Andrea Huijssoon, group digital director bij UM: ‘Hyves heeft slim geld verdiend door Hyves-pagina’s betaald te houden voor merken. Merken waren daardoor beperkt tot twee keer per maand gratis communiceren. Dat maakt je afhankelijk van fans die uit eigen beweging naar je toekomen. Hyves heeft die werkwijze nu veranderd.’
De praktijk bij Facebook is volgens haar precies omgekeerd. ‘Facebook heeft de mogelijkheden veel meer open gehouden. Op Facebook startten fans zelf merkpagina’s die in tweede instantie – bijvoorbeeld in het geval van Coca-Cola – door het merk werden overgenomen.’
Huijssoon vindt Coca-Cola een best practice, ook omdat die fanpage zich niet laat verleiden tot het zenden van te veel commerciële boodschappen. Huijssoon: ‘Veel merken zijn op social media in die val getrapt.’
Wouter Glaser, woordvoerder van Hyves, zegt de onderzoeksmethode van UM niet te kennen en wil daar graag meer over weten. Hij vindt de uitkomsten merkwaardig, want er zijn volgens hem talloze cases te noemen die het tegendeel bewijzen. Glaser: ‘Ik zou verbaasd zijn als Nederland zou achterlopen, omdat wij social medialand bij uitstek zijn.’

related partner content for mobile comes here

Meer vandaag in Adformatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in