‘Hyves bemoeilijkt social branding’
Slechts 30 procent van de Nederlandse internetters is lid van een ‘brand community’ door via hun sociale netwerk fan te worden of zich aan te melden bij een groep. Nederland scoort daarmee opmerkelijk laag. Wereldwijd komt het percentage uit op bijna 50 procent. In de top 50 staat Nederland op de 42ste plaats. Dat blijkt uit de vijfde editie van het door Universal Media (UM) uitgevoerde onderzoek ‘Wave’.
Ook de cijfers die hieruit volgen, zijn lager in vergelijking met de rest van de wereld. Van de Nederlanders die deelnemen aan een ‘brand community’ zegt 29 procent positiever te zijn gaan denken over het merk waarmee zij via social media verbonden zijn (wereldwijd is dat 72 procent), 28 procent zegt zich voor te nemen om het merk aan te bevelen (tegen 63 procent elders) en 25 procent zegt meer loyaal te zijn geworden (66 procent elders).
UM verklaart de radicale verschillen door ‘de relatief beperkte mogelijkheden voor langetermijnrelaties tussen merken en consumenten op Nederlands grootste netwerk Hyves’. Andrea Huijssoon, group digital director bij UM: ‘Hyves heeft slim geld verdiend door Hyves-pagina’s betaald te houden voor merken. Merken waren daardoor beperkt tot twee keer per maand gratis communiceren. Dat maakt je afhankelijk van fans die uit eigen beweging naar je toekomen. Hyves heeft die werkwijze nu veranderd.’
De praktijk bij Facebook is volgens haar precies omgekeerd. ‘Facebook heeft de mogelijkheden veel meer open gehouden. Op Facebook startten fans zelf merkpagina’s die in tweede instantie – bijvoorbeeld in het geval van Coca-Cola – door het merk werden overgenomen.’
Huijssoon vindt Coca-Cola een best practice, ook omdat die fanpage zich niet laat verleiden tot het zenden van te veel commerciële boodschappen. Huijssoon: ‘Veel merken zijn op social media in die val getrapt.’
Wouter Glaser, woordvoerder van Hyves, zegt de onderzoeksmethode van UM niet te kennen en wil daar graag meer over weten. Hij vindt de uitkomsten merkwaardig, want er zijn volgens hem talloze cases te noemen die het tegendeel bewijzen. Glaser: ‘Ik zou verbaasd zijn als Nederland zou achterlopen, omdat wij social medialand bij uitstek zijn.’
Meer vandaag in Adformatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid