Overslaan en naar de inhoud gaan

Helpt een ‘brandnew name’ je kind verder in de wereld?

Nomen est lang niet altijd omen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Er zijn bureaus (niet in Nederland voor zover ik weet) die namen bedenken voor baby’s. Dat kost je wel enkele tienduizenden euro’s. Maar dan heb je ook wat. En nee, het is niet zomaar een paar dagen bladeren in dikke boeken met voornamen, er worden echt totaal nieuwe, dus unieke namen bedacht. In de Linda las ik: ‘Maar vergis je niet, een welgekozen naam kan je kind zomaar een voorsprong geven in het leven’.

related partner content for mobile comes here

Zomaar.

Als de ouders van Albert het bedenken van de naam van hun zoon hadden uitbesteed aan professionals, had hij dat relativiteitstheorietje echt veel eerder kunnen bedenken. En dan Peter! Best leuk hoor, om op basis van jouw theorie CERN te laten bouwen en het zogeheten ‘godsdeeltje’ te ontdekken, maar met een beetje naam hadden we dat hoofdstuk allang uit.

Nog meer schoonheid

Net als Piet, met die schilderijen van hem; als hij die geometrische kleurvlakken al op z’n tiende had gemaakt dankzij een unieke naam, had hij meer tijd gehad zich verder te ontwikkelen om ons met nog meer schoonheid te kunnen verbazen.

Over Steve heb ik het niet eens. Met een betere naam waren die laptops allang goedkoper geweest. En Johnny was vermoedelijk al nog voor zijn tweede verjaardag een briljant acteur als z’n ouders het bureau hadden ingeschakeld. En Willem, Willem was op z’n tiende al ergens keizer geworden.

Nomen est lang niet altijd omen.

Palet aan merkwaarden

Mensen worden namelijk al geboren met een palet aan merkwaarden, waaronder een specifiek karakter. Bovendien blijft elk mens een leven lang uniek. Maar dat ook wij als mens een naam nodig hebben, is duidelijk, anders kunnen we alleen maar worden aangesproken met Dinges. En dat willen we niet. Omdat we dan allemaal Dinges heten. Koning Dinges is getrouwd met Dinges en heeft drie dochters: Dinges, Dinges en Dinges. (Overigens vind ik Dinges de leukste.)

Bij producten, diensten en bedrijven heeft de naam natuurlijk dezelfde functie: onderscheid.

Elke dag hard werken

Maar de waarden die de (merk)naam gaat vertegenwoordigen, zullen de eigenaren er planmatig zelf in moeten leggen, zoals er ook voor uniciteit elke dag keihard gewerkt moet worden.

En elke marketeer weet hoe moeilijk het is om van een naam een merk te maken en dat merk te laten groeien, te laten evolueren. De keuze van de juiste naam kan dan van cruciaal belang zijn.

Maar mensen worden wie ze zijn. Of ze nu Kevin of Xaverius, Godelinde of Sjantal heten.

Gelukkig maar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in