Heineken wint opnieuw RQ-Award


Het bierconcern dat een rapportcijfer van 77,2 haalde, bleef het Zweedse Ikea met eentiende punt voor. Derde plaats in de ranking wordt bezet door Philips.
Unilever (72,2) en KLM (70,4) completeren de topvijf. Rabobank, die in een steekpoef onder communicatie-professionals via Communicatie Online als beste uit de bus kwam, eindigde op de zesde plaats.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHekkensluiter dit jaar is Dexia, dat voor het eerst op de lijst voorkomt. Het verzekeringsconcern scoorde met 42,5, "een lage veertiger", zoals Cees van Riel – initiator van de RQ-Awards - het noemde.
Groot verschil met de lijst van vorig jaar, is dat enkele hoog scorende ondernemingen zoals Sony, Hennes & Mauritz en TPG dit jaar niet genomineerd zijn. Ook concerns als Akzo, DSM en McDonald’s keren niet terug. Bedrijven die het dit jaar opmerkelijk goed deden waren de NS (die een reputatieverbetering van 5,7 procent scoorde, UPC (+5,4) en Philips (+3,4).
McDonalds (-3,3), ABN Amro (-2,7) en Shell (-2,3) zagen hun reputatie dalen.
De lijst van ondernemingen met de beste reputatie komt tot stand door een representatieve steekproef onder de ‘doorsnee’ Nederlander. Hen wordt gevraagd twee ondernemingen met de beste en twee met de slechtste reputatie te noemen.
In een tweede fase wordt aan een groep van in totaal 9900 respondenten gevraagd de twintig meest genoemde ondernemingen te rangschikken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid