Hagoort: 'Snijden in publieke omroep pure symboolpolitiek'
Het publieke debat over de toekomst van de publieke omroep is volledig ontspoord, zegt Hagoort in een interview met Het Financieele Dagblad. Hij wijst naar belangwekkender zaken. 'In de zorg nemen de kosten met miljarden per jaar toe. Denkt Den Haag de problemen in Nederland op te lossen door een tik uit te delen in Hilversum?'
Aantasting van het programma-aanbod is voor Hagoort onbespreekbaar. Hij zegt dat er wel bezuinigd kan worden op de 6,8 pct indirecte kosten (zo'n 50 miljoen euro) die het aanbod niet raken. 'Maar het is een illusie dat men hier tientallen miljoenen kan halen.'
De bestuursvoorzitter zegt dat bijvoorbeeld niet op sport kan worden bezuinigd. 'Het complete sportaanbod van de NOS kost de burger zeventig eurocent per maand. Wat denk je dat er gebeurt als je dat aanbod weghaalt bij de publieke omroep? De commerciëlen zetten het achter de decoder en diezelfde burger is opeens 7 euro per maand kwijt. Het verschil verdwijnt in de zakken van de aandeelhouders.'
Ook snijden in bijvoorbeeld het internetbudget is 'not done'. Hagoort: 'De publieke omroep moet zijn waar zijn publiek is. Dan kun je niet om internet heen. De sites zijn deel van ons distributienetwerk. We zitten ook in de beweging om het aantal sites terug te brengen. Maar we blijven investeren in innovatie. Nieuwe functionaliteiten voor internet, mobiel, nieuwe versies van Uitzendinggemist.'
Als de politiek aan het programmabudget komt dan raakt dat mensen in hun grootste vrijetijdsbesteding, zegt Hagoort. 'Dat moet Den Haag beseffen: ze merken het vanavond direct wanneer Boer Zoekt Vrouw of Studio Sport of de Beagle er niet is. Terwijl de burger voor een dubbeltje op de eerste rij zit. We hebben onder Balkenende eerder ingeleverd en raakten in een neerwaartse spiraal: programma's zijn minder aantrekkelijk, reclame-inkomsten dalen.'
Hagoort deelt ook nog een sneer uit naar RTL Nederland. 'Ik hoor dat mensen zich ontzettend storen aan het reclameregime dat RTL voert. Het geld wordt er inmiddels verdiend met sponsoring van de programma's en dat zie je. Verrijking zou ik het niet willen noemen. Wij sturen niet op marktaandeel. Wat de burger van ons verwacht is kwaliteit.'
Bron: FD.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid