Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Gemeentelijke websites leggen te veel nadruk op citymarketing’

Lokale sites zouden zich alleen op dienstverlening moeten richten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Cascadis, de beroepsvereniging van webprofessionals in de publieke sector, vindt dat gemeentelijke websites zich louter op informatievoorziening voor de burger moeten gaan richten. Momenteel ligt de nadruk van de gemeentelijke websites nog te veel op citymarketing, aldus Cascadis.

related partner content for mobile comes here

Cascadis pleit er voor dat er één kernwebsite komt voor die informatievoorziening, omdat dit goedkoper is en beter aansluit bij de totale overheidsinfrastructuur.

Het VNG gaf onlangs een negatief advies aan aan Plasterk over zo’n kernwebsite en stelde dat ‘één uniforme (model-) website geen recht doet aan de verschillen die er tussen gemeenten bestaan’.

Geforceerd

De VNG maakt een denkfout, aldus Cascadis-voorzitter Robert van Vliet. Gemeentetaken zijn volgens hem in de loop der jaren steeds vaker centraal geregeld, zoals de Belastingdienst, die in de jaren zeventig centraliseerde waardoor iedereen uiteindelijk ook dezelfde blauwe enveloppen kreeg thuisbezorgd, in plaats van brieven met per gemeente verschillende kleuren en logo’s  

Van Vliet: ‘Zo zie ik deze ontwikkeling ook. De informatievoorziening op het Digitaal Stadhuis moet niet worden gekoppeld aan zaken als citymarketing. Nu zie je gemeenten geforceerd toeristische zaken op hun websites melden, zoals zaken over uitgaan, bioscopen en toerisme in de regio.

Groot draagvlak

Cascadis vindt dat dit moet worden losgekoppeld en dat gemeenten zich alleen op dienstverlening moeten richten. Ze voeren immers allemaal dezelfde Gemeentewet uit.’

Volgens Van Vliet is er onder de leden van Cascadis groot draagvlak voor één kernwebsite voor alle gemeenten. Hij denkt dat de ontwikkeling naar één kernwebsite uiteindelijk niet te stoppen is en hoopt op een heroverweging van het VNG-advies aan Plasterk.

Van Vliet: ‘‘Cascadis is bij het advies helaas niet om een mening gevraagd. Of we ons gepasseerd voelen? Dat dekt niet helemaal de lading. We betreuren alleen dat er niet naar ons geluisterd is, terwijl wij toch beschikken over de nodige expertise op dit gebied. ‘

(Bron, )

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in